Northern Capsek Ventures - Fokus på befintlig portfölj - Mangold Insight Analys

Mangold uppdaterar investmentbolaget Capsek. Sju av Capseks onoterade portföljbolag som är i en tidig fas har tillsammans ökat nettoomsättningen med 39 procent under årets nio första månader, jämfört med samma period ifjol. Samtidigt har Capsek följt sin strategi och genomfört flera följdinvesteringar i bolagets befintliga portfölj. Under det tredje kvartalet uppgick periodens resultat till -7,3 miljoner kronor, som till stor del beror på en nedvärderad portfölj. De noterade innehaven skrevs ner med -3,9 miljoner kronor, och onoterade innehav med -1,4 miljoner kronor. Sammantaget har marknadsklimatet varit tufft, särskilt för tillväxtbolag.

Genom en företrädesemission av preferensaktier har Capsek stärkt kassan med 3,8 miljoner kronor efter emissionskostnader. Det innebar en teckningsgrad om 20,5 procent. Preferensaktien medför en utdelningsrätt motsvarande teckningskurs (1,70 kronor per aktie), som ökar med en ränta om 7 procent per år. Efter det tredje kvartalet uppgick Capseks kassa till 2,2 miljoner kronor. Mangold anser att det finns sannolikhet för ytterligare en kapitalanskaffning i framtiden.

Mangold reviderar riktkursen till 1,30 (2,20) kronor per aktie. Det ger en uppsida om cirka 17 procent. Revideringen motiveras av kursnedgångar för Capseks noterade portföljbolag, samt en nedvärdering av onoterade innehav. Uppsida finns fortsatt i Capseks onoterade innehav, där flera av bolagen visat tillväxt.