Qlosr Group - Kundnära IT-lösning ger tillväxt - Mangold Insight Analys

Mangold tar upp IT-företaget Qlosr Group till bevakning med en ­riktkurs på 0,13 kronor per aktie och rekommendationen Köp i ett tolvmånaders ­perspektiv. Qlosr erbjuder en bred IT-helhetstjänst  på ­prenumerationsbasis till små och medelstora företag samt friskolor. ­Bolaget tar ansvar för all IT-drift, inklusive hårdvara, vilket lett till en nöjd kundbas. Qlosrs omsättning har växt mellan 30 och 40 procent historiskt i en onoterad miljö. Som listat bolag ser vi större möjligheter för Qlosr att att bredda sina affärsområden samt få in nya kunder. Dessutom får ­bolaget bättre förutsättningar att accelerera sin förvärvsagenda. ­­­Det ­väntas ge bränsle åt aktiekursen framöver.

Nöjda kunder möjliggör långa avtal och en låg nivå på kundbortfall. Det skapar intäkter som är förutsägbara över en längre tid. Avtalen ger även Qlosr direkt exponering till att kunders verksamheter växer. Tillväxten ställer högre krav på verksamheters IT-funktioner vilket har som följd att fler tjänster efterfrågas av Qlosr. Avtalsvärdet med kunder växer därmed under avtalstiden.

Mangold har använt sig av en DCF-modell för att värdera Qlosr, där en riktkurs på 0,13 kronor per aktie har tagits fram. Det ger en ­uppsida om drygt 100 procent från dagens kurs. Det grundas i bolagets ­konkurrenskraftiga tjänst och återkommande intäkter från en kundbas med hög potentiell tillväxt.