Qlosr Group - Fortsatt undervärderat IT-bolag - Mangold Insight Analys

IT-bolaget Qlosrs intäkter uppgick till 123,8 (32,5) miljoner kronor under det andra kvartalet 2022, motsvarande en tillväxt om 280,7 procent. Intäkterna blev 0,6 procent lägre än vår prognos för kvartalet. EBITDA-marginalen var 6,1 procent under kvartalet vilket kan jämföras med Mangolds prognos om 5,8 procent för helåret  2022. Mangold ser positivt på lönsamhetsutvecklingen då en utökad andel prenumerationsintäkter samt kostnadseffektiviseringsåtgärder väntas förbättra marginalerna framgent.

Qlosr har förstärkt sin kassa med 9,2 miljoner kronor vilket inneburit att kassan uppgick till 59,6 miljoner kronor vid utgången av det andra kvartalet. Qlosr avser använda 9,6 miljoner kronor kontant och 4 miljoner kronor i nyemitterade aktier till ett pris om 17 kronor per aktie för att förvärva EA och GF. Verksamheterna väntas omsätta 22 miljoner kronor med en EBITDA-marginal om cirka 13,6 procent under 2022. Qlosr får även resurser och kompetens inom den nyligen lanserade tjänsten ”säker uppkoppling” genom förvärvet att GF. Mangold bedömer det som positivt att Qlosr förvärvar lönsamhetsförbättrande bolag, stärker sin position i Uppsala och Stockholm samt att de framför allt betalas kontant, innebärande en utspädning om cirka 0,4 procent.

Mangold sänker den omräknade riktkursen på 19,91 kronor till 18,00 kronor per aktie för Qlosr på 12 ­månaders sikt. Riktkursen uppdateras till följd av förväntad lägre organisk tillväxt samt förväntad förbättrad lönsamhet framgent.