Resqunit - Order i hamn - Mangold Insight Analys

Oceantech-bolaget Resqunit ska påbörja leverans av dess första order under mitten av november som fortlöper till början av 2023. Bolaget har erhållit en genombrottsorder om 30 000 enheter av produkten ”flotation buoy” till ett värde av cirka 9,4 miljoner kronor. Ordervärdet låg i linje med Mangolds försäljningsprognos 2022. Ordern stärker vår tro om fortsatt ökad försäljning under 2023. De övriga kostnaderna minskade till 3,0 (4,3) miljoner kronor under det första halvåret 2022 jämfört med samma period ifjol. Personalkostnaderna  har samtidigt ökat till 2,1 (1,1) miljoner kronor. Kostnadsutvecklingen blev som väntat.

För att säkerställa massproduktion och leverans av den initiala ordern har Resqunit upptagit cirka 10 miljoner kronor i finansiering. Bolaget genomförde en riktad emission om 2,73 miljoner kronor till ett pris om 5,00 kronor per aktie samt upptog lån om 7,5 miljoner norska kronor. Mangold bedömer att finansieringen säkerställer att bolaget kan leverera ordern samt att de kan ta sig till lönsamhet 2024.

Mangold upprepar riktkurs om 9,80 kronor per aktie, motsvarande en uppsida om cirka 100 procent. Den bibehållna riktkursen bygger på att bolaget fått order motsvarande försäljningsprognosen för 2022 samt att kostnaderna varit i linje med prognos för helåret 2022. För att kursen ska realiseras krävs det at Resqunit ökar sin försäljning, kommersialiserar Aquarius X och går mot lönsamhet 2024.