Resqunit - Potential under ytan - Mangold Insight Analys

Mangold inleder bevakning av oceantech-bolaget Resqunit med rekommendationen Köp och riktkursen 9,80 kronor per aktie på 12 månaders sikt. Resqunit säljer ”flotation buoys” som motverkar förlust av fiskeredskap till havs. Anordningen fästs på hummer- och krabbtinor där en utlösningsmekanism släpper ut en reservboj så att redskapet kan hämtas och återanvändas av fiskaren. De har även sensorer under utveckling (Aquarius X) som ska samla in havsdata; exempelvis syrenivå, temperatur, salthalt med mera. Havsdatan kan användas inom flertalet olika sektorer och väntas bidra till ökad försäljning samt förbättrade marginaler framgent.

En betydande del av alla fiskeredskap går förlorade vilket leder till ekonomisk skada för fiskare och ökar mängden plast i haven substantiellt. Regleringar kring plast i haven har börjat implementeras globalt vilket Mangold bedömer kommer öka efterfrågan på Resqunits produkter. Marknaden för maritim big data växer i en hög takt och väntas bidra till ökad försäljning av bolagets sensorer när de kommersialiseras. Bolaget får exponering av sina produkter i programmen vilket väntas bidra till ett stärkt varumärke och i förlängningen ökad försäljning. Resqunit kan minska mängden plast som förloras i haven samtidigt som de estimerar att Aquarius X sensorer kan öka mängden fångst per enhet av ansträngning med 15 procent.

Mangold värderar Resqunit med en DCF-modell och har utfört en scenarioanalys. Värderingen ger i ett bas-scenario en riktkurs om 9,80 kronor per aktie, motsvarande en uppsida om cirka 90 procent. För att kursen ska realiseras krävs det at Resqunit ökar sin försäljning, kommersialiserar Aquarius X och blir lönsamt 2024.