Tessin Nordic Holding - Fastighetsutveckling på tapeten - Mangold Insight Analys

Efterfrågan på Tessins plattform är hög. Nettoomsättningen uppgick till 44 miljoner kronor 2021, en ökning om 18 procent mot 2020. Utvecklingen drivs av investerares vilja att relativt billigt erhålla exponering mot fastighetsbranschen, samtidigt som bankernas krav vid utlåning ökar. Det mesta pekar på att dessa underliggande marknadstrender förstärks och Tessin står väl positionerat att möta den ökade efterfrågan. För 2022 förväntar vi oss att Tessin ökar sina intäkter med 45 procent.

Tessins utbetalningar ökar. Den genomsnittliga månatliga tillväxten (CMGR) uppgick till 11 procent för perioden juli 2021 till januari 2022, och utbetalningen i december månad blev den högsta i bolagets historia. Mangold ser positivt på utvecklingen som utgör ett kvitto på mervärdet i bolagets affärsmodell.

Mangold reviderar riktkursen till 3,00 kronor per aktie. Det sker till följd av högre kostnader än väntat samt marknadens oro för räntehöjningar vilket har påverkat fastighetsrelaterade bolag negativt. Samtidigt höjer vi försäljningsprognosen med grund i Tessins utbetalningstillväxt. Mangold ser även en ökad efterfrågan för både Tessin Capital och Tessin Properties.