Tessin Nordic Holding - Fastighetsutveckling på ny mark - Mangold Insight Analys

Mangold inleder bevakning av Tessin som förmedlar investeringar relaterade till fastighetslån. Bolagets plattform demokratiserar investeringar i ­tillgångsklassen genom finansiellt låga inträdesbarriärer samt sammanfogande lån. Investeringsformen bidrar även till att fler fastighetsutvecklare kan verkställa sina projekt, vilket gör att det byggs fler fastigheter. Det, i samband med att traditionella banker i allt större utsträckning överger att erbjuda byggnadskreditiv, gör att plattformens betydelse ökar. Tessins plattform är ledande i Norden sett till rest kapital.

Den alternativa fastighetsfinansieringsmarknaden (P2P) spås växa med 15 procent årligen mellan 2019 och 2027 enligt informationssajten Alliedmarketresearch. Fler investerare vill erhålla exponering mot fastigheter. Tessins avtalsvolym ökade med 1 000 procent mellan juni 2020 och 2021, och mellan 2018 och 2020 växte intäkterna med 33 procent årligen i snitt. Tessins positiva momentum, hand-i-hand med den underliggande marknadens tillväxt, föranleder att bolaget väntas bli lönsamt 2023.

Mangold ser positivt på skalbarheten i Tessins plattform och bolagets förmåga att bredda sina intäktsströmmar. Mangold har genomfört en riskjusterad DCF-värdering vilken mynnat ut i en riktkurs på 4,60 kronor per aktie. Det ger en uppsida på cirka 60 procent. Aggressiv försäljningstillväxt och en generell ökning av fastighetsprojekt är triggers för att aktien ska nå riktkursen.