Tessin Nordic Holding - Vändning i korten - Mangold Insight Analys

Tessin är en digital investeringsplattform för säkerställda fastighetslån. Bolaget redovisade en nettoomsättning om 6,1 (12,6) miljoner kronor under det andra kvartalet, det var 19 procent lägre än Mangolds prognos. Den förmedlade lånevolymen uppgick till 58 (242) miljoner kronor, det är dock högre än föregående kvartal. Parallellt sjönk kostnadsbasen till 10,8 (13,0) miljoner kronor, motsvarande en minskning om 16 procent. Vi ser en vändning i korten då inflationen är under Riksbankens mål vilket bör ge fastighetsmarknaden bättre förutsättningar.

Tessin är en digital investeringsplattform för säkerställda fastighetslån. Tessin har erhållit kapital dels genom konvertibler, dels genom en företrädesemission. Troserums Förvaltning blivit största ägare och Dan Brander blivit näst största ägare. Tidigare i maj skrev Tessin en avsiktsförklaring gällande institutionellt kapital om 600 miljoner kronor som initialt ska löpa över tre år. Det medför cirka 1,5 miljarder i utlåningsbart kapital under perioden. Due diligence och slutförhandling om villkor väntas bli klart under det tredje kvartalet och utgör en trigger för bolaget. Vi räknar med att omsättningen ökar successivt under resterande del av 2024.

Mangold höjer riktkursen till 0,22 (0,20) kronor per aktie, vilket motsvarar en uppsida om över 70 procent. Det beror främst på att vi räknar med ett starkare kassaflöde och lägre investeringar framgent. Trigger för Tessin är förväntat tillskott av institutionellt kapital under det tredje kvartalet.