Transfer Group - Städad portfölj banar väg för tillväxt - Mangold Insight Analys

Städad portfölj banar väg för tillväxt
Transfer Group visade stark tillväxt under det andra kvartalet, med en nettoomsättning på cirka 51 (31) miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på nära 64 procent. Bolaget vände även till ett positivt EBIT-resultat på 1,0 (-0,8) miljoner kronor. Eftersom Transfer Group överträffade Mangolds prognoser har Mangold justerat upp prognoserna. Trots att Mangolds lönsamhetsbedömningar är mer försiktiga än bolagets egna mål, ser Mangold ändå en stor uppsida i aktien, tack vare Amigo Systems potential att nå höga marginaler, expandera geografiskt och erbjuda en skalbar produktportfölj. Trots de positiva signalerna kvarstår utmaningar för Transfer Group att nå sina långsiktiga mål, menar Mangold.

Transfer Group har kommunicerat att de avser avyttra dotterbolagen Sensec Sverige, Sensec Norge och Altum Security och endast behålla Amigo Systems inom koncernen. Styrelsen har fastställt ett lägsta försäljningspris på 150 miljoner kronor för affären. Genom att sälja Sensec och Altum skapas en möjlighet att lägga mer fokus på Amigo, vilket bedöms ha störst potential.

Mangold höjer riktkursen till 0,45 (0,40) kronor per aktie, vilket motsvarar en uppsida på över 80 procent. För att realisera denna värdering krävs att Transfer Group lyckas med framgångsrika expansioner i Gulfstaterna och Östafrika för Amigo Systems.