Trianon - Räntetäckningsgrad över mål - Mangold Insight Analys

Fastighetsbolaget Trianons driftnetto ökade till 134,0 (130,6) miljoner kronor under det andra kvartalet. Det motsvarar en ökning om 2,6 procent och marginalen uppgick till 70,6 procent. Parallellt ökade förvaltningsresultatet (IFPM) till 48,8 (43,8) miljoner kronor, motsvarande en ökning om 11,4 procent. I slutet av kvartalet sålde Trianon resterande 50 procent av Rosengård Centrum till bokfört värde vilket motsvarar ett fastighetsvärde om 700 miljoner kronor. Mangold ser positivt på att Trianon lyckas göra transaktioner till bokfört värde då det tyder på styrkan i bolagets värderingar. Därtill har Trianon förvärvat 500 lägenheter i Ystad och Skurup från Stjernplan Förvaltning med ett hyresvärde om 50 miljoner kronor vilket gör att vi höjer prognosen för hyresintäkter framgent. Samtidigt såldes aktierna i Stjernplan till en köpeskilling om 43,5 miljoner kronor. Givet att Trianon sedan tidigare har fordringar på Stjernplan väntas förvärvet av lägenheter ha en begränsad effekt på likviditeten i Trianon.

Nettoskulden minskade med 300 miljoner kronor under kvartalet och räntetäckningsgraden översteg målet om 1,75 gånger. Samtidigt minskade belåningsgraden (LTV) till 54,7 (55,8) procent vilket ger stabilare framtidsutsikter givet en bättre skuldsituation. Därutöver räknar vi med ett bättre finansnetto vilket väntas förstärka förvaltningsresultatet ytterligare.

Riktkursen höjs till 25,00 (22,00) kronor per aktie. Det motsvarar en uppsida om 6,4 procent med rekommendation neutral. En viktig trigger är räntesänkningar samt lägre avkastningskrav, vilket kan överraska på uppsidan.