Urb-it - Avtalen rullar in - Mangold Insight Analys

Leveransföretaget Urb-its fjärde kvartal var det bästa i bolagets historia sett till försäljning. Antalet leveranser dubblades mellan det tredje och fjärde kvartalet 2021. Nettoförsäljningstillväxten uppgick till 173 procent samtidigt som volymefterfrågan tiodubblades mellan 2020 och 2021. Tillväxten drivs utav integrationen av samarbetspartners med leverans-och e-handelsbolag som Amazon, Alibaba och Yodel. Mangold bedömer att Urb-it har erhållit Proof of Concept, och att försäljningstillväxten blir fortsatt hög under kommande perioder. År 2022 förväntar vi oss försäljning om cirka 140 miljoner kronor.

Den europeiska efterfrågan på Urb-its tjänster är hög. Bolaget har lanserat sina tjänster i Madrid och Barcelona. Spanien blir Urb-its tredje marknad. Landet i fråga har infört eller avser införa låga utsläppszoner  (zoner där motorfordon har begränsad framkomlighet) på 180 platser i landets största städer, vilket ger god grund för Urb-it att etablera sig i fler spanska städer.

Mangold upprepar riktkursen om 6,50 kronor per aktie. Vi bedömer att Urb-it kan nyttja sitt momentum och sluta nya avtal, samtidigt som intäkterna från rådande samarbeten stärks. Ett viktigt kriterium för att Urb-it ska nå riktkursen är att bolaget kan minska sina kostnader genom att skala sin teknologi och verksamhet.