VIMAB Group - Hög förvärvstakt - Mangold Insight Analys

Industrikoncernen, VIMAB Group, redovisade en nettoomsättning om 89,2 (70,7) miljoner kronor under det andra kvartalet. Det är en ökning med 26,1 procent jämfört med samma period ifjol. Tillväxten härstammar främst från organisk tillväxt som uppgick till 21,9 procent, resten via förvärv. Två nya dotterbolag har tillförts koncernen, B Göransson Produktion och Josab Water Solution. Därutöver har avsiktsförklaringar skrivits på om förvärv av två bolag, PJP Piping samt finska Solomon. Det väntas stärka helhetserbjudandet, samtidigt som marginalerna förväntas öka. Kostnadsmassan har däremot växt mer än prognos.

Dotterbolaget VIMAB Bess, med verksamhet inom energilagring, har under det tredje kvartalet fått en genombrottsorder om 34 miljoner kronor. Totalt ordervärde uppgår till 40 miljoner kronor. Mangold ser positivt på att försäljningen har kommit igång. Batterilösningen ger en säkrare energilagring, stabilitet och möjliggör frekvensreglering. Efterfrågan väntas öka i och med en försämrad frekvenskvalitet i Sveriges kraftnät, då kraftsystemet förändras, och batterilösningar kan stötta elnätet. Även omställningen till förnybar energi väntas leda till ett ökat behov av energilagring.

Mangold sätter riktkursen 15,00 (22,20) kronor per aktie, motsvarar en uppsida om över 100 procent. Mangold räknar med att bolaget når lönsamhet 2023, men med en lägre EBIT-marginal framöver. Det motiveras främst av kommande förvärv som inte syns i räkenskaperna ännu och en högre kostnadsbas. För att riktkurs ska nås krävs att förvärv ger den effekt vi räknat med, och att dotterbolag som VIMAB Bess fortsätter att växa.