Utfall av tidigare förvärv i Resscapital AB

Mangold AB (”Mangold”) offentliggjorde den 11 juli 2024 att Mangold ingått avtal om att förvärva ytterligare 6,8 procent av aktierna i Resscapital AB, org.nr 556698–1253 (”Resscapital”). Förvärvet var föremål för förköpsförbehåll enligt Resscapitals bolagsordning. Med anledning av att aktieägare valt att utöva sin förköpsrätt uppgår det antal aktier som Mangold förvärvar till 5,4 procent av aktierna i Resscapital.

Mangold äger idag 20,1 procent av aktierna i Resscapital. Efter förvärvet kommer Mangold att äga 25,4 procent i Resscapital. Köpeskilling för transaktioner uppgår till 7,9 MSEK och erläggs kontant.

Resscapital förvaltar sedan 2011 AIF-fonden Ress Life Investments (RLI). Fonden är ett danskt aktiebolag vars aktier är noterade på Köpenhamnsbörsen. Resscapital investerar i livförsäkringar antingen på andrahandsmarknaden via mäklare eller på tredjehandsmarknaden direkt från andra portföljförvaltare. Den primära strategin är att köpa och behålla livförsäkringar tills de betalar ut försäkringsbeloppet. Per den 15 juli 2024 uppgick det förvaltade kapitalet till 345,0 miljoner USD. Avkastningen i år fram till den 15 juli 2024 uppgår till 3,3 procent i USD.

Förvärvet är en del i Mangolds långsiktiga strategi att diversifiera koncernens intäkter.

Köpeskilling och finansiering

Köpeskillingen uppgår till 7,9 MSEK för 5,4 procent av aktierna i Resscapital. Köpeskillingen erläggs kontant.

Jonathan Bexelius, CFO
jonathan.bexelius@mangold.se

Mangold erbjuder finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Affärsverksamheten ligger i det helägda Mangold Fondkommission AB och är indelad i de två segmenten Investment Banking och Private Banking. Mangold Fondkommission står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen, Spotlight Stock Market och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på Nasdaq Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna Swedsec och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Mangold är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market och handlas med kortnamnet MANG.