Information kring anmälningsperiod avseende Mannerheim Invest AB:s kontanta budpliktsbud på Megacon AB

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Mannerheim Invest AB (”Mannerheim Invest”) offentliggjorde den 2 september 2009 enligt reglerna om budplikt i lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, ett kontanterbjudande om 23,0 kronor per aktie till aktieägarna i Megacon AB (”Megacon”) om att överlåta samtliga aktier utgivna av Megacon till Mannerheim Invest (”Erbjudandet”). I enlighet med vad som angavs i pressmeddelande den 2 september 2009 har Mannerheim Invest indirekt insynsställning enligt 15 § lagen (2000:1087) om anmälningsplikt för vissa innehav av finansiella instrument och är därmed belastade med förbud att förvärva aktier i Megacon under perioden från och med den 23 september 2009 till och med den 22 oktober 2009 då Megacon avser att lämna en delårsrapport den 22 oktober 2009. Mannerheim Invest har därför ansökt om att Finansinspektionen skall medge Mannerheim Invest ett undantag från detta handelsförbud. Undantag har ej medgivits. Detta får till följd att anmälningsperioden kommer att senareläggas och löpa under perioden 23 oktober – 12 november 2009. Per den 22 september 2009 uppgår Mannerheim Invest direkta ägande i Megacon till 782 809 aktier. Härutöver har Verkställande Direktören i Megacon Peter Stockhaus med familj skriftligen förbundit sig att avyttra sina aktier i enlighet med Erbjudandet. Därmed kontrollerar Mannerheim Invest genom direkt ägande och skriftliga förbindelser 82,4 procent av rösterna och aktiekapitalet i Megacon. Tidplan Offentliggörande av erbjudandehandling: omkring den 30 september 2009 Acceptperiod: 23 oktober – 12 november 2009 Redovisning av likvid påbörjas: omkring den 18 november 2009 För ytterligare information, vänligen kontakta: Mannerheim Invest: Fredrik Mannerheim, VD Tel: +46 (0)70-311 08 60 E-mail: fredrik@mannerheim.se Remium: Björn Garat, Corporate Finance Tel: +46 (0)70-723 77 79 E-mail: bjorn.garat@remium.com