Mannerheim Invest AB fullföljer Erbjudandet till aktieägarna i Enaco AB (publ) och förlänger acceptperioden

Mannerheim Invest AB (”Mannerheim Invest” eller ”Budgivaren”) offentliggjorde den 23 oktober 2008 ett kontanterbjudande till aktieägarna i Enaco AB (publ) (”Enaco”) om att överlåta samtliga aktier i Enaco till Mannerheim Invest för 10,00 kronor per aktie (”Erbjudandet”). Mannerheim Invest har uppnått en acceptansnivå motsvarande 85,5 procent av kapitalet och rösterna i Enaco, varefter Mannerheim Invest har beslutat att fullfölja Erbjudandet och förlänga acceptperioden till den 19 december 2008. Mannerheim Invest kommer vidare att verka för en avnotering av aktien.

Vid anmälningsperiodens utgång den 5 december 2008 hade 1 100 087 aktier lämnats in i Erbjudandet motsvarande 18,9 procent av aktiekapital och röstetal i Enaco. Inklusive de 2 853 117 aktier som sex av de större aktieägarna via avtal har förbundit sig att lämna in samt de 1 021 302 aktier som Mannerheim Invest förvärvat i marknaden kontrollerar Budgivaren 4 974 506 aktier i Enaco motsvarande 85,5 procent av aktiekapitalet och röstetalet i Enaco.

Med anledning av att Budgivaren fullföljer Erbjudandet frånfalles samtliga villkor avseende Erbjudandet, inklusive villkoret om 90 procents anslutningsgrad. För att ge aktieägare som ännu inte har accepterat Erbjudandet chansen att lämna in sina aktier förlängs acceptperioden till den 19 december kl. 17.00. Redovisning av likvid för de aktieägare som accepterat Erbjudandet under den initiala acceptperioden beräknas påbörjas den 12 december 2008. För de aktieägare som accepterar Erbjudandet under den förlängda acceptperioden beräknas redovisning av likvid påbörjas omkring den 30 december 2008.

Budgivaren noterar att 85,5 procent av aktierna i Enaco kontrolleras av Gunnar Mannerheim genom Mannerheim Invest AB och GTM Holding AS. Om det saknas förutsättningar för en ändamålsenlig handel i Enacos aktie och villkoren för en notering på NGM Equity inte längre anses uppfyllas kan det innebära att Enacos aktie kan komma att avnoteras efter beslut av NGM Equity eller huvudägaren.

Gunnar Mannerheim, som äger Mannerheim Invest via GTM Holding AS, ”Jag står fast vid att budet på 10 kronor per aktie innebärande en budpremie om 30 procent är ett bra erbjudande för aktieägarna i Enaco och jag har inte för avsikt att höja budet. 10 kronor per Enacoaktie innebär en ökning om 67 procent av aktiens värde sedan årsskiftet, att jämföra med NGM index som har fallit med 48 procent under samma period. Med bakgrund av denna utveckling bedömer jag att erbjudandet är fördelaktigt för Enacos aktieägare. I nästa steg avser jag kalla till en extra bolagsstämma för att utse en ny styrelse och därefter verka för en avnotering av aktien från NGM Equity.”

Budgivaren förbehåller sig rätten att fortsatt förvärva aktier i Enaco över marknaden.

För ytterligare information om Erbjudandet, se erbjudandehandling daterad den 11 november 2008.
För övrig information, vänligen kontakta:

Mannerheim Invest:
Kontaktperson Henrik Dahrné