Mannerheim Invest AB lämnar ett kontant budpliktsbud om 23,0 kronor per aktie i Megacon AB

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Mannerheim Invest AB, org. nr. 556723-3241 (”Mannerheim Invest” eller ”Budgivaren”), har den 20 augusti 2009 förvärvat 168 900 aktier i Megacon AB (”Megacon” eller ”Bolaget”) innebärandes att Mannerheim Invests totala innehav överstiger 30 procent av rösterna i Megacon vilket medför budplikt. Mannerheim Invest offentliggör härmed, enligt reglerna om budplikt i lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, ett kontanterbjudande om 23,0 kronor per aktie till aktieägarna i Megacon om att överlåta samtliga aktier utgivna av Megacon till Budgivaren (”Erbjudandet”). Megacons aktier är noterade på NGM Equity. Per den 1 september 2009 har Mannerheim Invest förvärvat ytterligare 140 700 aktier innebärandes att Budgivarens direkta ägande uppgår till 691 309 aktier. Härutöver har Verkställande Direktören i Megacon Peter Stockhaus med familj skriftligen förbundit sig att avyttra sina aktier i enlighet med Erbjudandet. Därmed kontrollerar Mannerheim Invest 76,7 procent av rösterna och aktiekapitalet i Megacon genom direkt ägande och skriftliga förbindelser. Sammanfattning § För varje aktie i Megacon erbjuds 23,0 kronor kontant. § Erbjudandet innebär en premie om 13,3 procent jämfört med den senaste betalkursen om 20,3 kronor den 19 augusti 2009, sista dagen före det att budplikt uppstod för Mannerheim Invest och 26,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen de senaste 30 handelsdagarna före den 20 augusti 2009. § Genom direkt ägande och skriftliga förbindelser om att acceptera Erbjudandet kontrollerar Mannerheim Invest 1 227 359 aktier i Megacon, motsvarande 76,7 procent av kapital och röster i Megacon. § Erbjudandehandling förväntas offentliggöras omkring den 30 september 2009. § Acceptperioden för Erbjudandet beräknas löpa från och med den 5 oktober 2009 till och med den 26 oktober 2009. Redovisning av likvid förväntas ske omkring den 30 oktober 2009. [1] ”Megacon har hittills under 2009 uppvisat en väsentlig omsättningsminskning och resultatförsämring gentemot motsvarande period föregående år. Mannerheim Invest bedömer att Megacon har goda utvecklingsmöjligheter på lång sikt men att Bolaget mot bakgrund av det rådande konjunkturläget har bättre förutsättningar att utvecklas som ett ägarlett bolag med en stark huvudägare. Megacon passar väl in i vårt investeringsområde energitekniknätverk. Mannerheim Invest har successivt ökat sitt ägande och överskrider per den 20 augusti 2009 nivån om 30 procent av rösterna i Megacon. Mot bakgrund av Megacons aktiekursutveckling, begränsade handel i aktien och de utmaningar som Bolaget står inför anser vi att föreliggande Erbjudande till aktieägarna i Megacon om 23,0 kronor per aktie är konkurrenskraftigt.” säger Fredrik Mannerheim, VD för Mannerheim Invest, i en kommentar. Bakgrund och motiv till Erbjudandet Megacon, som grundades 1982, utvecklar, tillverkar och marknadsför utrustningar och system för styrning och kontroll av el och energi. Megacons erbjudande omfattar tre verksamhetsområden; energieffektivitet, elkvalitet och produktion. Megacons huvudägare, Mannerheim Invest, har under en längre tid följt Megacon och successivt ökat sitt ägande sedan Mannerheim Invest tillkom som aktieägare den 28 april 2009. Genom förvärv av 168 900 aktier den 20 augusti 2009 ökade Mannerheim Invests ägarandel från 23,9 procent till 34,4 procent av aktiekapitalet och rösterna varigenom budplikt uppkom enligt 3 kap. 1§ lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden. Vidare har Mannerheim Invest per den 1 september 2009 förvärvat ytterligare 140 700 aktier. Härutöver har Verkställande Direktören i Megacon Peter Stockhaus med familj skriftligen förbundit sig att avyttra sina 536 050 aktier i enlighet med Erbjudandet. Därmed kontrollerar Mannerheim Invest totalt 1 227 359 aktier motsvarande 76,7 procent av rösterna och aktiekapitalet genom direkt ägande och skriftliga förbindelser. Mannerheim Invest anser att Megacon är ett välskött bolag med en etablerad marknadsposition inom dess verksamhetsområden och det är Mannerheim Invests ambition att som ägare till Megacon bidra till en fortsatt utveckling av verksamheten i linje med strategin för respektive verksamhetsområde. Mannerheim Invest är förvissad om att Megacon i sin framtida utveckling och mot bakgrund av det utmanande konjunkturläget, långsiktigt kan tillvarata sin kapacitet bättre som ett onoterat bolag. Med en kapitalstark ägare och utan krav på kortsiktiga finansiella prestationer ges Megacon bäst förutsättningar att fokusera på att långsiktigt utveckla Bolaget och tillvarata den underliggande marknadspotentialen. Därutöver finns i Mannerheim Invest nätverk betydande kompetens inom Megacons verksamhetsområden som avses att utnyttjas för den fortsatta utvecklingen för bolaget. Handelsvolymen i Megacons aktie är låg, varför Mannerheim Invest bedömer att de kostnader och krav som en börsnotering innebär inte är skäliga och att Bolaget därför mer kostnadseffektivt kan drivas såsom ett icke-noterat bolag. Megacon anses därför ha bättre förutsättningar att långsiktigt utvecklas som ett ägarlett onoterat företag. Erbjudandet Budgivaren har beslutat att lämna ett kontanterbjudande till aktieägarna om att överlåta samtliga aktier utgivna av Bolaget. Megacons aktier är noterade vid NGM Equity. För varje aktie erbjuds 23,0 kronor kontant. Erbjudandet värderar Megacons aktiekapital till 36,8 miljoner kronor. Det sammanlagda värdet av Erbjudandet uppgår därmed till 20,9 miljoner kronor baserat på att det vid offentliggörandet av detta pressmeddelande finns totalt 908 691 aktier i Megacon exkluderat de aktier som redan ägs av Mannerheim Invest. Courtage i samband med Erbjudandet utgår ej. Jämfört med den senaste betalkursen på NGM Equity för Megacons aktie om 20,3 kronor den 19 augusti 2009, vilket var den sista handelsdagen före det att budplikt uppkom för Mannerheim Invest, innebär Erbjudandet en premie om 13,3 procent. Baserat på den volymvägda genomsnittliga betalkursen för de senaste 30 handelsdagarna fram till och med den 19 augusti 2009 innebär Erbjudandet en premie om 26,0 procent. Genom direkt ägande och skriftliga förbindelser om att acceptera Erbjudandet kontrollerar Mannerheim Invest per den 1 september 2009 1 227 359 aktier, motsvarande 76,7 procent av kapitalet och rösterna i Bolaget. Verkställande Direktör i Megacon Peter Stockhaus med familj har skriftligen förbundit sig att avyttra sina aktier i enlighet med Erbjudandet. Mannerheim Invest har ej undersökt i vilken utsträckning övriga aktieägare i Bolaget avser att acceptera Erbjudandet. Följaktligen har Budgivaren ej erhållit några bindande eller villkorade utfästelser om accept av Erbjudandet från övriga aktieägare. Mannerheim Invest har ej genomfört en företagsutvärdering (s.k. due diligence) i samband med förberedelserna inför Erbjudandet och har inte erhållit någon annan information utöver vad som har offentliggjorts till marknaden genom pressmeddelanden. Mannerheim Invest förbehåller sig rätten att förvärva aktier i Megacon i marknaden. Fullföljandevillkor för Erbjudandet Erbjudandets fullföljande är villkorat av att samtliga för Erbjudandet och förvärvet av Megacon erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive från konkurrensmyndigheter, i varje enskilt fall har erhållits på för Mannerheim Invest acceptabla villkor. Beskrivning av Mannerheim Invest och finansieringen av Erbjudandet Mannerheim Invest bildades 2007 av Gunnar Mannerheim och Fredrik Mannerheim och är ett helägt dotterbolag till GTM Holding AS. Mannerheim Invest är en långsiktig ägare till utvalda svenska företag som präglas av entreprenörsanda och engagemang. Utgångspunkten är att som aktiv ägare bidra med erfarenhet, kapital och kompetens. De företag som Mannerheim Invest har investerat i delas in i tre områden; Finanshus, Energinätverk och Investeringsverksamhet. Inom området Finanshus återfinns fondkommissionären Remium. Området Energinätverk innefattar investeringar i VKG Energy Services, Megacon, Sonika, Enaco och Capital Cooling. Området Investeringsverksamhet består av ZeroLime, Zolvit, CellMax Technologies, ShortCap, Ballbreaker och Strömvillan. Erbjudandet kommer i sin helhet att finansieras genom eget kapital. Företagsledning och anställda i Megacon Mannerheim Invest sätter stort värde på Megacons företagsledning och anställda och avser att även fortsättningsvis värna om den utmärkta relation till de anställda som Mannerheim Invest uppfattar finns inom Megacon. Mannerheim Invest har för avsikt att erbjuda vissa nyckelpersoner att deltaga i ett incitamentsprogram vid en eventuell avnotering av Megacon. Mannerheim Invests avsikt är att vara en engagerad huvudägare i Bolaget och verka för Megacons fortsatta utveckling. Preliminär tidplan Offentliggörande av erbjudandehandling: omkring den 30 september 2009 Acceptperiod: 5 oktober – 26 oktober 2009, alternativt den 23 oktober – 12 november 2009 (se nedan) Redovisning av likvid påbörjas: omkring den 30 oktober 2009, alternativt den 18 november 2009 (se nedan) Till följd av att Megacon avser att lämna en delårsrapport den 22 oktober 2009 och att Mannerheim Invest till följd av indirekt insynsställning enligt 15 § lagen (2000:1087) om anmälningsplikt för vissa innehav av finansiella instrument är belastat med förbud att förvärva aktier i Megacon under perioden från och med den 23 september 2009 till och med den 22 oktober 2009 har Mannerheim Invest ansökt om att Finansinspektionen skall medge Mannerheim Invest ett undantag från detta handelsförbud, varför Acceptperioden är beroende av huruvida sådant undantag medges av Finansinspektionen eller ej. Mannerheim Invest förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden i Erbjudandet.[2] En eventuell förlängning av anmälningsperioden kommer inte att medföra att redovisning av likvid till de innehavare av aktier i Megacon som redan har accepterat Erbjudandet fördröjs. Erbjudandehandlingen kommer att distribueras till aktieägare i Megacon i samband med att anmälningsperioden påbörjas. Tvångsinlösen och avnotering Beroende på acceptansgraden i Erbjudandet och hur aktieägarstrukturen ser ut efter genomförandet av Erbjudandet kan Mannerheim Invest komma att verka för att aktierna i Megacon avnoteras från NGM Equity. För det fall att Budgivaren förvärvat aktier representerande mer än 90 procent av aktierna i Bolaget, avser Budgivaren att begära tvångsinlösen av resterande aktier i enlighet med Aktiebolagslagen (2005:551). De aktieägare som väljer att inte anta Erbjudandet utan kvarstå som aktieägare i Bolaget bör mot bakgrund av det ovanstående uppmärksamma att det efter en eventuell avnotering inte längre kommer att finnas någon fungerande marknad för handel i Bolagets aktier. Tillämplig lag och tvister Svensk lag skall tillämpas på Erbjudandet, däribland lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden. Vidare har Budgivaren åtagit sig att gentemot Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”) följa NGM:s regler rörande offentliga uppköpserbjudanden (”Takeover-reglerna”) på aktiemarknaden samt uttalanden från Aktiemarknadsnämnden som avser tolkningen och tillämpningen av dessa (inklusive i tillämpliga delar dess tidigare besked om tolkning av Näringslivets Börskommittés regler om offentligt erbjudande om aktieförvärv). I enlighet med lagen om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden har Budgivaren gentemot NGM åtagit sig att följa nämnda regler och uttalanden och att underkasta sig de sanktioner som NGM kan komma att fastställa vid överträdelse av dessa regler. Ett motsvarande åtagande görs härmed även gentemot aktieägarna i Bolaget. Tvist rörande, eller som uppkommer med anledning av, Erbjudandet skall avgöras av svensk domstol exklusivt varvid Stockholms tingsrätt skall utgöra första instans. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, genom post eller något annat kommunikationsmedel (varmed bl.a. förstås telefax, e-post, telefon eller Internet) i eller till Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA, och Erbjudandet kan inte accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel i eller från Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika och USA. Följaktligen kommer inte erbjudandehandling, anmälningssedel eller annan dokumentation avseende Erbjudandet att sändas eller på annat sätt tillhandahållas i eller till Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika och USA och får inte heller distribueras på liknande sätt. Mannerheim Invest kommer inte att tillhandahålla något vederlag enligt Erbjudandet till Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika och USA. Rådgivare Mannerheim Invest har anlitat Remium AB som finansiell rådgivare och Flood Advokatbyrå som juridisk rådgivare i samband med Erbjudandet. Stockholm den 2 september 2009 Mannerheim Invest AB För ytterligare information, vänligen kontakta: Mannerheim Invest: Fredrik Mannerheim, VD Tel: +46 (0)70-311 08 60 E-mail: fredrik@mannerheim.se Remium: Björn Garat, Corporate Finance Tel: +46 (0)70-723 77 79 E-mail: bjorn.garat@remium.com [1] Till följd av att Megacon avser att lämna en delårsrapport den 22 oktober 2009 och att Mannerheim Invest till följd av indirekt insynsställning enligt 15 § lagen (2000:1087) om anmälningsplikt för vissa innehav av finansiella instrument är belastat med förbud att förvärva aktier i Megacon under perioden från och med den 23 september 2009 till och med den 22 oktober 2009 har Mannerheim Invest ansökt om att Finansinspektionen skall medge Mannerheim Invest ett undantag från detta handelsförbud, varför acceptperioden är beroende av huruvida sådant undantag medges av Finansinspektionen eller ej. [2] Meddelande om sådan förlängning kommer att offentliggöras av Mannerheim Invest genom pressmeddelande i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser.