• Mannerheim Invest AB/

Mannerheim Invest AB offentliggör utfall i erbjudandet till aktieägarna i Megacon AB efter den förlängda acceptperioden och avser att påkalla tvångsin

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt. Mannerheim Invest AB (”Mannerheim Invest”) offentliggjorde den 2 september 2009, enligt reglerna om budplikt i lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, ett kontanterbjudande om 23,0 kronor per aktie till aktieägarna i Megacon AB (”Megacon”) om att överlåta samtliga aktier utgivna av Megacon till Mannerheim Invest (”Erbjudandet”).

Mannerheim Invests innehav av aktier i Megacon uppgår efter den förlängda acceptperiodens slut till 96,8 procent. Mannerheim Invest avser att begära tvångsinlösen av resterande aktier. Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”) har bifallit Megacons ansökan om att sista dag för handel i Megacons aktie skall vara den 23 december 2009. Vidare har Mannerheim Invest kallat till en extra bolagsstämma den 15 december 2009 för val av styrelseledamöter. Efter den ordinarie och förlängda acceptperiodens utgång den 3 december 2009 hade 761 679 aktier lämnats in i Erbjudandet, motsvarande 47,6 procent av aktiekapitalet och rösterna. Inklusive de 95 200 aktier som förvärvats i marknaden kontrollerar Mannerheim Invest totalt 1 548 188 aktier i Megacon, motsvarande 96,8 procent av aktiekapitalet och rösterna. För de aktieägare som accepterade Erbjudandet under den förlängda acceptperioden påbörjas redovisning av likvid den 9 december 2009. Sista handelsdag för aktien i Megacon kommer att vara den 23 december 2009. Mannerheim Invest avser att begära tvångsinlösen av de resterande aktierna. Mannerheim Invest har även kallat till en extra bolagsstämma som äger rum den 15 december 2009 i syfte att föreslå omval av styrelseledamöterna Peter Stockhaus och Lars Bern samt nyval av Gunnar Mannerheim och Fredrik Mannerheim. Till styrelsens ordförande föreslås Fredrik Mannerheim. Mannerheim Invest förbehåller sig rätten att fortsatt förvärva aktier i Megacon över marknaden. För vidare information om erbjudandet, se erbjudandehandling daterad den 29 september 2009.