• Mannerheim Invest AB/

Mannerheim Invest har uppnått acceptansgrad om 94,7 procent och förlänger acceptperioden för budpliktsbudet till aktieägarna i Megacon AB (publ)

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

• Mannerheim Invest innehar per den 12 november 2009 totalt 1 514 937 aktier motsvarande 94,7 procent av antalet aktier och röster i Megacon. • Acceptperioden förlängs till och med den 3 december 2009. Mannerheim Invest AB (”Mannerheim Invest”) offentliggjorde den 2 september 2009, enligt reglerna om budplikt i lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden, ett kontanterbjudande om 23,0 kronor per aktie till aktieägarna i Megacon om att överlåta samtliga aktier utgivna av Megacon till Mannerheim Invest (”Erbjudandet”). Mannerheim Invest förlänger acceptperioden till och med den 3 december 2009 klockan 17.00 för att ge aktieägare i Megacon som ännu inte har accepterat erbjudandet möjlighet att lämna in sina aktier. Redovisning av likvid till de aktieägare som accepterat Erbjudandet under den ordinarie acceptperioden, d.v.s. senast den 12 november 2009, kommer inte att försenas utan beräknas påbörjas omkring den 18 november 2009. För aktieägare som accepterar erbjudandet därefter och senast den 3 december 2009 beräknas redovisning av likvid påbörjas den 9 december 2009. Per den 12 november 2009 har 192 578 aktier lämnats in i erbjudandet och 95 000 aktier har förvärvats utanför erbjudandet genom förvärv på NGM Equity. Mannerheim Invest har vidare erhållit teckningsförbindelser motsvarande 536 050 aktier från VD Peter Stockhaus med familj, vilka oåterkalleligen har åtagit sig att överlåta sina aktier till Mannerheim Invest. Tillsammans med de aktier som Mannerheim Invest ägde vid tidpunkten för erbjudandets offentliggörande kommer Mannerheim Invest således att kontrollera 1 514 937 aktier i Megacon motsvarande 94,7 procent av aktierna och rösterna. Mannerheim Invest avser att efter förlängd anmälningsperiod påkalla tvångsinlösen av resterande aktier samt i samband med detta ansöka om avnotering av aktierna i Megacon från NGM Equity. Mannerheim Invest förbehåller sig rätten att fortsatt förvärva aktier i Mannerheim Invest över marknaden. För vidare information om erbjudandet, se erbjudandehandling daterad den 29 september 2009. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mannerheim Invest: Fredrik Mannerheim, VD Tel: +46 (0)70-311 08 60 E-mail: fredrik@mannerheim.se Remium: Björn Garat, Corporate Finance Tel: +46 (0)70-723 77 79 E-mail: bjorn.garat@remium.com