Offentliggörande av erbjudandehandling med anledning av Mannerheim Invest AB:s kontantbud på Enaco AB (publ)

Report this content

Med anledning av Mannerheim Invest AB:s (”Mannerheim Invest”) kontanterbjudande om 10,00 kronor per aktie till aktieägarna i Enaco AB (publ) (”Enaco”) som offentliggjordes den 23 oktober, publiceras idag en erbjudandehandling som har upprättats av Mannerheim Invest. Erbjudandehandlingen och anmälningssedel kommer att distribueras till aktieägare i Enaco omkring den 17 november 2008 och hållas tillgänglig elektroniskt på www.remium.com.

Kontanterbjudandet i sammandrag:

- För varje aktie i Enaco erbjuder Mannerheim Invest 10,00 kronor kontant
- Acceptperioden för erbjudandet beräknas löpa från och med den 17 november 2008 till och med den 5 december 2008

Erbjudandet innebär en premie om 30 procent jämfört med senaste betalkurs om 7,70 kronor per aktie den 22 oktober 2008, dagen före offentliggörandet av erbjudandet. Under 2008 fram till dagen före offentliggörandet hade Enacos aktiekurs stigit med 28,3 procent, att jämföra med NGM Index som under samma period har sjunkit med 42,6 procent.

Sex av de största aktieägarna i Enaco, som tillsammans representerar cirka 49 procent av rösterna och kapitalet, har i avtal med Mannerheim Invest förbundit sig att acceptera Erbjudandet . Utöver detta har Gunnar Mannerheim genom Mannerheim Invest förvärvat aktier motsvarande 14,1 procent av rösterna och kapitalet i Enaco. Totalt kontrollerar Gunnar Mannerheim genom bolag därmed, inklusive förbindelser från större aktieägare i Enaco, cirka 63 procent av aktiekapitalet och rösterna i Enaco per den 12 november 2008.

Erbjudandehandlingen har godkänts och registrerats hos Finansinspektionen.

Remium AB är finansiell rådgivare till Mannerheim Invest i samband med Erbjudandet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mannerheim Invest:
Kontaktperson Henrik Dahrné