Offentliggörande av erbjudandehandling med anledning av Mannerheim Invest AB:s rekommenderade budpliktsbud på Megacon AB (publ)

Report this content

Med anledning av Mannerheim Invest AB:s (”Mannerheim Invest”) budpliktsbud om 23,0 kronor per aktie till aktieägarna i Megacon AB (publ) (”Megacon”) som offentliggjordes den 2 september 2009, publiceras idag en erbjudandehandling som har upprättats av Mannerheim Invest. Styrelsen för Megacon har den 29 september 2009 genom pressmeddelande meddelat att de rekommenderar aktieägarna att acceptera erbjudandet från Mannerheim Invest. I enlighet med vad som angavs i pressmeddelande den 2 september 2009 har Mannerheim Invest indirekt insynsställning enligt 15 § lagen (2000:1087) om anmälningsplikt för vissa innehav av finansiella instrument och är därmed belastade med förbud att förvärva aktier i Megacon under perioden från och med den 23 september 2009 till och med den 22 oktober 2009 då Megacon avser att lämna en delårsrapport den 22 oktober 2009. Detta får till följd att anmälningsperioden kommer att löpa under perioden 23 oktober – 12 november 2009. Per den 29 september 2009 uppgår Mannerheim Invest direkta ägande i Megacon till 782 809 aktier. Härutöver har Verkställande Direktören i Megacon Peter Stockhaus med familj skriftligen förbundit sig att avyttra sina aktier i enlighet med Erbjudandet. Därmed kontrollerar Mannerheim Invest genom direkt ägande och skriftliga förbindelser 82,4 procent av rösterna och aktiekapitalet i Megacon. Erbjudandehandlingen och anmälningssedel kommer att distribueras till aktieägare i Megacon omkring den 22 oktober 2009 och hållas tillgänglig elektroniskt på www.remium.com samt www.mannerheim.se. Tidplan Publicering av anmälningssedel: 23 oktober Acceptperiod: 23 oktober – 12 november 2009 Redovisning av likvid påbörjas: omkring den 18 november 2009 Kontanterbjudandet i sammandrag: - För varje aktie i Megacon erbjuds 23,0 kronor kontant. - Erbjudandet innebär en premie om 13,3 procent jämfört med den senaste betalkursen om 20,3 kronor den 19 augusti 2009, sista dagen före det att budplikt uppstod för Mannerheim Invest och 26,0 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen de senaste 30 handelsdagarna före den 20 augusti 2009. Erbjudandehandlingen har godkänts och registrerats hos Finansinspektionen. Remium AB är finansiell rådgivare till Mannerheim Invest i samband med Erbjudandet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mannerheim Invest: Fredrik Mannerheim, VD Tel: +46 (0)70-311 08 60 E-mail: fredrik@mannerheim.se Remium: Björn Garat, Corporate Finance Tel: +46 (0)70-723 77 79 E-mail: bjorn.garat@remium.com