Brita Munck-Persson topprankad bland världens skatteexperter

Den svenska advokaten Brita Munck-Persson, delägare på Mannheimer Swartling Advokatbyrå i Stockholm, har av tidskriften Tax Business blivit utsedd till en av världens 50 mest inflytelserika personer på skatteområdet. Detta är första gången en svensk finns med på rankinglistan.

- Utnämningen är mycket glädjande för oss på Mannheimer & Swartling. Framgången beror lika mycket på mina kollegor som på egna insatser. Att rankas bland de 50 mest inflytelserika är inte endast ett kvitto på att byrån är i världsklass utan även ett tydligt tecken på den allt mer framträdande positionen vi har som rådgivare i internationella och gränsöverskridande uppdrag för våra klienter, säger Brita Munck-Persson

Brita Munck-Perssons toppranking är i hård konkurrens. Högst rankad är engelsmannen Loughlin Hickey, Head of global tax på KPMG. Andra namnkunniga personer är Jeffrey Owens, OECD, generaladvokaten Luis Miguel Poiares, Laszlo Kovacs, kommissionär för skatter i EU samt kongressmannen Michael Oxley och senatorn Paul Sarbanes, de två männen bakom de så kallade SOX – reglerna. Av de 50 utvalda är tre kvinnor.

- Brita Munck-Persson är ju redan en auktoritet inom skatteområdet i Sverige. Den här utmärkelsen bekräftar även hennes starka internationella ställning. Det är mycket roligt för Brita och för hela byrån att få den här utmärkelsen, säger exekutive delägaren Stefan Brocker.

Tidigare i år utsågs Mannheimer Swartling till Swedish Tax Firm of the Year av International Tax Review i konkurrens med Sveriges ledande revisionsbyråer.

Tax Business är en ledande internationell facktidskrift som ges ut 6 ggr årligen. Undersökningen Tax Business 50 bygger på ett drygt hundratal djupintervjuer med företrädare för skattebranschen i Europa och USA.