Lund vinnare av SM i juridik 2012

Report this content

Fredagen den 11 maj ägde riksfinalen av SM i juridik rum, i vanlig ordning inför en jury bestående av justitieråd i Högsta domstolen i Stockholm. Årets upplaga av tävlingen anordnades av Lunds juridiska förening i samarbete med Mannheimer Swartling.

Tolv lag bestående av två vinnarlag från lokalfinalerna i Lund, Göteborg, Uppsala, Stockholm, Umeå och Örebro gjorde upp om titeln i rättssalen med hjälp av ord och argument. Årets riksfråga, skriven av justitierådet Stefan Lindskog, var i grund och botten sakrättslig, men innefattade komplicerade inslag från såväl skadeståndsrätten som avtalsrätten. Finalisterna från varje universitet delas tidigt upp i ett kärande-, och ett svarandelag så att de hinner förbereda sina pläderingar. De tolv lagen ska i två muntliga pläderingar vardera visa vad de går för inför justitieråden i Högsta domstolen. Varje lag har 20 minuter till sitt förfogande för plädering och replik till bemötande av motpartens plädering.

När alla lag har pläderat drar juryn sig tillbaka för överläggning. Bedömningen baseras dels på deltagarnas juridiska stringens, innovationsförmåga och fantasi, dels på hur intressant och engagerat de framfört sin sak. Rättens ordförande under dagen var justitierådet Stefan Lindskog som ledde juryn bestående av justitieråden Leif Thorsson, Johnny Herre, Kerstin Calissendorff och Svante Johansson.

En spännande dag avrundades med en bankett för deltagarna, juryn och arrangörerna i Mannheimer Swartling lokaler. Juryn meddelade sitt beslut att årets Svenska Mästare i Juridik 2012 och mottagare av vandringspokalen, dvs. det universitet som sammanlagt fick högst poäng av juryn, blev Lunds universitet. Bästa kärandelag blev Filip Markhed och Daniel Lennartsson från Göteborgs universitet. Bästa svarandelag blev Ida Karlsson och Petra Enmalm från Örebro. Förutom äran får båda lagen 10 000 kronor vardera. Mannheimer Swartlings processpris vanns av Jacob Rosell Svensson från Lunds universitet som belönas med en resa till en ort där Mannheimer Swartling har utlandskontor.

Om SM i juridik:
Tävlingen anordnas av sammanslutningen för de Svenska Juridiska Mästerskapen, SSJM, en ideell förening grundad av de juridiska föreningarna i Uppsala, Stockholm, Lund, Örebro, Göteborg och Umeå. Mannheimer Swartling är tävlingens mångåriga sponsor. De juridiska föreningarna turas om att vara huvudarrangör för tävlingen, och i år stod Juridiska föreningen i Lund som värd.

Tidigare år har vunnits samt arrangerats av följande:

År Vinnare Arrangör
2005 Lund Uppsala
2006 Lund Lund
2007 Göteborg Lund
2008 Uppsala Göteborg
2009 Uppsala Umeå
2010 Göteborg Stockholm
2011 Stockholm Uppsala

Läs mer om tävlingen på www.smijuridik.se.

För mer information kontakta:
Hanna Laurentz, press manager Mannheimer Swartling, 0709 777 487, hanna.laurentz@msa.se

Taggar: