Mannheimer Swartling rådger AstraZeneca vid avyttring av Astra Tech för 1,8 miljarder dollar

Astra Tech AB är ledande inom dentala implantat och sjukvårdsprodukter för användning inom urologi och kirurgi. Astra Tech har huvudkontor i Mölndal och produktionsanläggningar i Sverige och Nordamerika. Företaget är globalt med marknadsbolag i 21 länder samt utvalda lokala distributionspartners. Astra Tech har 2 200 medarbetare världen över och hade under 2010 en global omsättning på 535 miljoner US dollar. DENTSPLY tillverkar och distribuerar högkvalitativa produkter för den professionella dentala marknaden i över 120 länder. AstraZeneca är ett globalt, integrerat bioläkemedelsföretag med 61,000 medarbetare världen över.

AstraZeneca har rådgivits av Mannheimer Swartling I transaktionen. Byråns team, som leddes av Clas Nyberg och Adam Green, inkluderade partners Jan Holmberg och Oliver Cleblad (bolagsrätt), Henric Diefke (arbetsrätt och pensioner), Stefan Perván Lindeborg (konkurrens), Mårten Tagaeus (miljö), Jesper Prytz (fastighet), Niklas Sjöblom (immatrialrätt/IT) och Martin Nilsson (skatt). Biträdande jurister I ärendet inkluderade, bland många andra, Hendrik Kangasmuukko, Philipp Grosskopf, Mikael Moreira, Nelli Schiebeler, Lucas Jonsson, Teresia Mårdh, Johan Holm, Ola Ranstam, Charlotta Kronblad och Karin Bergelin (bolagsrätt), Bita Pourmotamed (arbetsrätt och pensioner), Martin Sundblad och Kristina Björkevik Kovaniemi (regulatoriska), Urszula Sieradzka (konkurrens), Felicia Terénius (miljö), Rickard Colliander, Jessika Olsén, Sara Nordlund och Pernilla Book (immatrialrätt/IT), Charlotte Andréasson och Amelie Kvarnström (fastighet).