Ny global undersökning om kompetensbristens effekter: Kompetensbrist hämmar tillväxten i Sverige

Report this content

En internationell undersökning som presenteras idag visar att tillväxten inom en rad svenska branscher hindras av en tilltagande kompetensbrist, och störst är problemet inom gruv- och mineralbranschen samt hotell- och restaurangbranschen. Var tredje arbetsgivare inom gruvindustrin och var fjärde inom hotell- och restaurangbranschen uppger att de har svårigheter att hitta högutbildade personer med rätt kompetens. Var tredje hotell- och restaurangarbetsgivare menar också att kompetensbristen lett till löneökningar under det senaste året. Andra branscher som har stora problem med kompetensbrist avseende högutbildade personer är tillverkningsindustrin och byggbranschen.

Manpower Professionals undersökning omfattar 32 000 arbetsgivare i 26 länder, och i Sverige har 756 arbetsgivare svarat. Resultaten slår fast att kompetensbristen är ett faktum både i Sverige och internationellt, och svårigheterna att hitta högutbildade personer i många fall leder till att lönekostnaderna pressas uppåt för dessa grupper.

-Arbetsgivarna har större problem än vi tidigare sett med att hitta kvalificerad arbetskraft och de tvingas nu erbjuda allt högre ersättning för att attrahera rätt personer. Detta kommer att få konsekvenser för Sveriges tillväxttakt, säger Lars Forseth, VD för Manpower Sverige.

I landet som helhet säger 16 procent av de svenska arbetsgivarna att de skulle anställt fler under det senaste halvåret om de hittat de rätta kompetenserna, och 12 procent rapporterar löneökningar bland högutbildade personer med den mest eftertraktade kompetensen.

Störst problem i norra och mellersta Sverige
Arbetsgivarna i norra och mellersta Sverige är de som har störst problem med att finna kvalificerade medarbetare, där uppger 19 procent att de skulle anställt fler om kompetensen fanns att tillgå. Dessutom rapporterar 20 procent av regionens arbetsgivare att de måste betala mer för samma tjänster jämfört med ett år sedan på grund av kompetensbristen. Minst problem med både kompetensbrist och löneökningar till följd av detta har arbetsgivarna i östra Götaland.

Stora skillnader i Europa
Bland arbetsgivarna i Europa är det endast 12 procent i Frankrike som uppger att de har problem att hitta rätt kompetens, 13 procent i Nederländerna och 14 procent i Norge. De franska arbetsgivarna rapporterar även minst problem med löneinflation (åtta procent). Österrike har störst löneinflation, där uppger 26 procent av arbetsgivarna att lönerna stigit för de eftertraktade kompetenserna jämfört med för ett år sedan.

I Europa är det inom transport- och kommunikationsbranschen som de största problemen med kompetent, högutbildad arbetskraft finns, och det är även den bransch som har störst problem med ökade löner på grund av detta.

-Problemen med att hitta rätt kompetens börjar få negativ effekt på sista raden för många företag redan nu, och min bedömning är att i takt med att kompetensproblemet växer kommer arbetsgivarna med de mest positivt laddade varumärkena att vara de stora vinnarna eftersom de har lättare att både locka till sig och behålla topptalangerna, säger Lars Forseth, VD för Manpower Sverige.

Men Europas arbetsgivare har än så länge mindre problem med kompetensbrist än övriga världen; 29 procent av arbetsgivarna globalt skulle ha anställt fler de senaste sex månaderna om de hade hittat de rätta kompetenserna och en av fyra menar att detta problem pressar upp lönerna.

För mer information, kontakta:
Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.
hma@manpower.se

Ladda ner den fullständiga rapporten: http://www.manpower.com/ResearchCenter

Om undersökningen
”Högutbildade” har i denna undersökning definierats som personer med arbete som normalt kräver en universitets- eller högskoleutbildning såsom t e x olika typer av chefer, ingenjörer, försäljnings- och marknadspersoner, sjuksköterskor, läkare osv.
Manpower Professional genomförde undersökningen bland 32 000 arbetsgivare i 26 länder för att ta reda på i vilken utsträckning deras organisation skulle ha anställt fler högutbildade (se definition ovan) under det senaste halvåret om de hade funnit kandidater med rätt kompetens, och även i vilken utsträckning det eventuella kompetensproblemet lett till en högre lönenivå i dessa grupper. De 26 länder som omfattats av undersökningen är Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Kina, Costa Rica, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Indien, Irland, Italien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Peru, Singapore, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Taiwan, USA samt Storbritannien.
För fullständig rapport: http://www.manpower.com/ResearchCenter

Manpower Professional