Arbetsmarknaden i Skåne ointressant för danskar

Svenskar som bor i Öresundsregionen kan absolut tänka sig att jobbpendla till andra sidan sundet, medan danskarna tycker det är alldeles för jobbigt. Danskarna menar att svenska företag har hierarkiska organisationer, men tycker sig samtidigt veta för lite om den svenska arbetsmarknaden. Detta visar den senaste Work Life-undersökningen där Manpower låtit drygt 1 700 svenskar och danskar tycka till om arbete och arbetsliv.

Det är snart tio år sedan trafiken började rulla över Öresundsbron och hoppet om en integrerad arbetsmarknad är lika stort då som nu. Men nu visar det sig att Öresundsbron verkar vara enkelriktad: Svenskar är mycket mer positiva till att söka anställning i Danmark, och därmed jobbpendla över sundet, än vise versa.

Anledningen till den stora skillnaden mellan svenskars och danskars åsikt kan bero på olika kunskapsnivåer om den andra arbetsmarknaden. 63 procent av de tillfrågade danskarna anser sig ha mycket begränsad kunskap om den svenska arbetsmarknaden medan 25 procent av svenskarna tycker sig ha mycket begränsad kunskap rörande den danska arbetsmarknaden.

Det är framför allt tiden det tar att pendla som är den största anledningen till att man inte vill arbeta på andra sidan sundet (80 %). Näst vanligaste orsaken är att det är för dyrt att pendla, samtidigt som svenskarna även hävdar att de har svårt med språket. Både svenskar och danskar anser den andra sidan ha mer hierarkiska organisationer.

- Undersökningen visar att det fortfarande finns problem med integrationen av de båda arbetsmarknaderna, säger Per Johansson, regionchef för Manpower Skåne. Dock ser vi en mycket stor potential i regionen och vi har idag många förfrågningar på uppdrag i Köpenhamn. Det skiljer sig en del i företagskultur, men vi vet vad det innebär att jobba i Danmark.

- Utifrån ett danskt perspektiv är det särskilt intressant att se hur viktigt det är att vi fortsätter kommunicera vår kunskap om arbetsmarknaderna, säger Christer Hammar, vd för Manpower Danmark. Det är inte överraskande att en storstad som Köpenhamn kan locka med höga löner och stora karriärmöjligheter, men om vi ska lyckas med en stark integration i Öresundsregionen är det viktigt att vi lyckas avliva en hel del myter.

Svenskar och danskar är förhållandevis överens om vad som karaktäriserar de två olika arbetsmarknaderna. Både svenskar och danskar anser att det är en hälsosammare arbetsmiljö i Malmö och att de svenska företagen tar ett större samhälls- och miljöansvar. De är också överens om arbetsmarknaden i Köpenhamn: hög lön, goda karriärmöjligheter samt en hård konkurrens mellan kollegor. Trots danskarnas ovilja att pendla till Sverige anser de att det finns större möjligheter att nå balans mellan arbete och fritid i Skåneregionen.