Byggbranschen ökar kraftigt

Byggarbetsgivarna rapporterar rejäla sysselsättningsökningar inför sommarmånaderna och sysselsättningstrenden +18 procent är den starkaste på sju år. Regionresultaten visar att Västra Götalands län ligger i topp och ökar sysselsättningen från en redan hög nivå. Norra Sverige och Skåne ökar mest och stockholmsregionen är fortsatt stabil. Bland de undersökta branscherna går energisektorn starkast, tillsammans med byggbranschen och gruvnäringen. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under närmare 50 år.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för byggbranschen är +18 procent, vilket är en ökning med 12 procentenheter jämfört med föregående kvartal och med åtta procentenheter jämfört med samma kvartal förra året.

– Trots stor osäkerhet i vår omvärld tror byggarbetsgivarna på en rejäl tillväxt. Nu är det risk att kompetensbristen ökar explosionsartat och därför måste vi alla satsa på att hitta, utveckla och utbilda de rätta personerna så företagen har förutsättningar att växa, säger Peter Lundahl, VD för ManpowerGroup.

Västsverige drar ifrån men norra Sverige och Skåne ökar mest
Västra Götalands och Hallands läns arbetsmarknad fortsätter att dra ifrån övriga landet och sysselsättningstrenden +19 procent visar på en mycket stor efterfrågan. Skåne ser ut att hämta sig från förra kvartalets nedgång och ökningen tio procentenheter är, tillsammans med norra Sverige, den största ökningen. Östra Götaland fortsätter att rapportera positiva men relativt beskedliga sysselsättningsplaner.

Den tidigare regionen norra och mellersta Sverige har delats in i två regioner och därmed kan resultaten ännu inte justeras för säsongsvariationer. De ojusterade resultaten visar att arbetsgivarna i norra Sverige tror på fler jobb och sysselsättningstrenden ökar ytterligare till + 16 procent. Även Mellansverige ökar från en negativ trend till optimistiska +9 procent.

Hett i energisektorn
Samtliga undersökta branscher utom offentliga sektorn förväntar sig en ökad sysselsättning under årets tredje kvartal. Arbetsgivarna inom energisektorn lämnar med sysselsättningstrenden +20 procent den starkaste prognosen följd av byggbranschen med +18 procent och gruvnäringen med +15 procent. Jordbruk, skogsbruk och fiske ökar dock mest bland de undersökta branscherna, både på kvartals- och årsbasis. Hotell- och restaurangarbetsgivarna, som rapporterat den starkaste branschprognosen i över ett års tid har fortsatt stort behov av personal, liksom tillverkningsindustrin som dubblar sin sysselsättningstrend. Lägst efterfrågan rapporteras från finans- och fastighetsbranschen med sysselsättningstrenden +5 procent.

Östra Europa och Tyskland behöver arbetskraft
Arbetsgivarna i 35 av 39 undersökta länder rapporterar en positiv sysselsättningstrend inför det tredje kvartalet. De europeiska rapporterna pekar på en fortsatt stor efterfrågan på arbetskraft i de östra delarna och i Tyskland. Sysselsättningstrenden har ökat i 13 av de 21 länderna jämfört med föregående kvartal men samtidigt rapporterar arbetsgivarna i Spanien och Grekland en negativ sysselsättningstrend. Störst efterfrågan har man i Turkiet och Rumänien.

I topp globalt återfinns Indien, Brasilien, Taiwan och Turkiet. Den amerikanska arbetsmarknaden har ökat något på årsbasis medan Asien fortsätter att lämna de starkaste prognoserna, men trots det har efterfrågan minskat i fem av de åtta asiatiska länder som ingår i undersökningen.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Sysselsättningstrenden för byggbranschen blir då +24 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +18 procent.

www.manpower.se/pressrum kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet
Diagram
Bild VD Peter Lundahl samt bilder på byggbranschen och övriga branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet 2011 presenteras den 13 september.

Fakta om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder.
Vi kallar det innovative workforce solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 11 000 medarbetare på ett 70-tal orter och verksamheten under ManpowerGroup är uppdelad på fem varumärken; ManpowerGroup Solutions, Elan, Manpower, Manpower Professional och Right Management. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med drygt 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.