Hotell- och restaurangjobb fortsatt i topp

Hotell- och restaurangarbetsgivarna rapporterar fortsatt stor efterfrågan på arbetskraft och prognosen är för fjärde kvartalet i rad den starkaste bland de undersökta branscherna. Även mineralbranschen och offentliga sektorn rapporterar optimistiska jobbprognoser medan tillverkningsindustrin tror på minskad sysselsättning. Bland regionerna har västra Götaland lämnat landet starkaste jobbprognos. Även norra Sverige tror på ökad sysselsättning under det kommande kvartalet medan Skåne backar rejält. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under närmare 50 år.

Sysselsättnings­trenden för hotell- och restaurangbranschen är +11 procent, vilket är en minskning med sju procentenheter jämfört med förra kvartalet. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet är +4 procent.

– Den försiktighet på arbetsmarknaden som vi ser i andra branscher påverkar även hotell- och restaurangbranschen men trots detta lämnar arbetsgivarna den starkaste rapporten, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Hotell- och restaurangbranschen toppar igen
Nio av de tio undersökta branscherna förväntar sig en ökad sysselsättning under årets andra kvartal. Arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen lämnar för fjärde kvartalet i rad den starkaste jobbprognosen men sysselsättningstrenden har trots detta minskat med sju procentenheter ned till +11 procent. Även mineralbranschen, offentliga sektorn och energisektorn rapporterar starka sysselsättningsplaner medan tillverkningsindustrin minskar. Jordbruk, skogsbruk och fiske lämnar med sysselsättningstrenden -2 procent den svagaste jobbprognosen.

Västsverige dragloket medan Skåne backar
Västra Götalands och Hallands län är just nu dragloket på den svenska arbetsmarknaden. Stockholmsregionen inledde 2011 stabilt och trenden håller i sig även över årets andra kvartal. Skånes län backar däremot med hela 19 procentenheter medan norra Sverige rapporterar ökade jobbplaner.

Tecken på återhämtning i Europa
Arbetsgivarna i 33 av 39 undersökta länder rapporterar en positiv sysselsättningstrend. De europeiska rapporterna pekar på att arbetsmarknaden håller på att återhämta sig: sysselsättningstrenden har ökat i 11 av de 21 länderna jämfört med föregående kvartal men samtidigt rapporterar arbetsgivarna i Grekland, Spanien, Irland och Italien de lägsta siffrorna globalt. Störst efterfrågan har man i Turkiet, Bulgarien, Belgien och Polen.

I topp globalt återfinns Indien, Brasilien, Kina, Turkiet samt Singapore. Den amerikanska arbetsmarknaden är fortsatt försiktigt positiv medan Indien rapporterar sin starkaste prognos sedan undersökningen startade där 2005. Sysselsättningstrenden har ökat i sju av de åtta undersökta asiatiska länderna på årsbasis.

För mer information, kontakta:

Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.

hma@manpower.se

www.manpower.se/pressrum kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet
Diagram
Bild VD Peter Lundahl samt bilder på hotell och restaurangbranschen

Fakta om Manpower´

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

Taggar: