Jobbcoachning har hjälpt var tredje arbetssökande till nytt jobb

Satsningen på jobbcoacher inleddes i höstas på Arbetsförmedlingens uppdrag och redan vid årsskiftet hjälpte Manpowers jobbcoacher mer än var fjärde person till ett jobb. Nu visar färska siffror att andelen stigit till drygt 30 procent av de arbetssökande. Av de knappt 2 300 personer som hunnit avsluta Manpowers personanpassade program har 650 fått jobb. Ytterligare 125 personer har fått praktikplats, vikariat eller på annat sätt kommit in på arbetsmarknaden igen.

Av de 5 555 personer som påbörjat Manpowers program under ledning av en utbildad jobbcoach är det  2 280 personer som hittills har hunnit avsluta programmet. Alla prognoser tyder på att andelen som kommer att få jobb eller annan typ av åtgärd förväntas stiga ytterligare från dagens 33 procent.

- Den ökning av antalet människor som vi coachat till sysselsättning hos våra kunder och i vår konsultverksamhet överträffar våra förväntningar med råge och nu välkomnar vi fler som vill ha hjälp med att få ett jobb, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Enligt en kvalitetsmätning som Manpower låtit göra efter att deltagarna haft sitt första coachsamtal har tre av fyra haft nytta av att få sina styrkor och svagheter identifierade i samband med sitt arbetssökande. En lika stor andel känner sig nöjda med jobbcoachningen.

Manpower skapade redan vid starten i augusti 2009 ett centralt coachcenter som hanterar Arbetsförmedlingens beställningar. Där genomförs kartläggningar av styrkor och drivkrafter och samtliga jobbsökande rings upp för att kunna avgöra vilken coach som är bäst lämpad för varje enskilt uppdrag.

Manpowers modell för jobbcoachning utgår från varje arbetssökandes unika behov. Coachningen genomförs i form av korta, väl avgränsade insatser där kompetensinventering, personlig intervju samt handlingsplan ingår. Som bas används Cut-e, ett internetbaserat verktyg som visar personens personlighet, värderingar, lärstilar samt motivation.

Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43,
Åsa Wahsltröm, nationell projektledare för jobbcoachning Manpower Sverige, tel. 070-853 36 69, awa@manpower.se

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter och har 11 000 medarbetare.