Långt kvar till jämställd arbetsmarknad

Gärna lika lön för lika arbete. Men bara var tredje kvinna håller det för sannolikt medan männen är betydligt mer optimistiska. Däremot hoppas färre än hälften av männen på att de flesta nyrekryterade cheferna i framtiden är kvinnor. Det framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där närmare 10 000 personer i Manpower-panelen svarade på frågor om jämställdhet på arbetsmarknaden om femton år.

Enligt undersökningen är det önskvärt, men inte alls särskilt troligt att den svenska arbetsmarknaden är mer jämställd idag än om femton år. Det svenska arbetstagare ser som mest önskvärt är att kvinnor och män får lika lön för lika arbete. Kvinnorna är dock mer pessimistiska, bara 37 procent håller det för sannolikt, medan 58 procent av männen tror det.

Idag är 72 procent av alla chefer i Sverige män. Endast en fjärdedel av både männen och kvinnorna tror att de flesta nyrekryterade cheferna om femton år kommer att vara kvinnor. Sju av tio kvinnor hoppas på en sådan utveckling, men endast 44 procent av männen tycker det är önskvärt. På frågan om hur stor sannolikheten är att en tredjedel av alla styrelseledamöter i svenska börsnoterade bolag kommer att vara kvinnor svarar 79 procent att det är önskvärt, men knappt hälften tror att det kommer att ske i realiteten.

- Det är positivt att utvecklingen mot en mer jämställd arbetsmarknad går framåt, men för att nå hela vägen krävs ett förändrat synsätt. Näringslivets chefer och ledare har en nyckelroll i att skapa arbetsplatser med jämlika löner, utvecklingsmöjligheter och en balans mellan jobb och privatliv, säger Peter Lundahl, VD Manpower Sverige.

Hushållsnära tjänster ökar
64 procent tror att de flesta barnfamiljer med heltidsarbetande föräldrar kommer att köpa hushållsnära tjänster om femton år. 60-talisterna (sju av tio) tror mest på att barnfamiljerna kommer att köpa hushållsnära tjänster, medan 80-talisterna i minst utsträckning (59 %) tror att en ökning kommer att ske och anser det dessutom inte särskilt önskvärt.

Svenska män tar idag ut 21 procent av all föräldraledigheten. 83 procent av männen ser det som önskvärt att pappor i framtiden tar ut föräldraledighet i minst sex månader. Bland både män och kvinnor anser nära två av tre att detta också är sannolikt. Anställda inom offentlig förvaltning hoppas i störst utsträckning (90 %) att pappledighet i sex månader blir en självklarhet. Minst önskvärt är det bland de anställda inom byggbranschen, men även där är siffran hög - nästan åtta av tio tycker det är önskvärt.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 20 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.