Manpower ett av världens mest etiska företag

Manpower har som enda aktör i bemanningsbranschen kommit med på den internationella tankesmedjan Ethisphere Institutes lista över världens mest etiska företag. Motiveringen är att Manpowers etiska arbete och engagemang genomsyrar verksamhetens samtliga delar, från ledarskap och medarbetare till CSR-arbete.

Manpowers etiska ställningstaganden kommer ur det faktum att ett djupt engagemang i dessa frågor är avgörande för att attrahera och behålla rätt kompetens, inte minst bland yngre människor, när vi nu går från kapitalism till ”talentism”. Det är en central del i byggandet av en sund företagskultur som i sin tur attraherar de rätta talangerna.

Vi är nu i Human Age, där den absolut största konkurrensfördelen globalt är rätt kompetens. De företag som lyckas attrahera rätt kompetens vid rätt tidpunkt är de stora vinnarna, samtidigt som just detta är den största utmaningen. Det blir alltmer individerna som sätter agendan och väljer de arbetsgivare som erbjuder de bästa förutsättningarna för deras utveckling men vi ser också ett ökat fokus på arbetsgivarens CSR-arbete, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Manpower uppdaterade nyligen sin globala etikpolicy för att säkerställa att företagets medarbetare i samtliga 82 länder agerar utifrån etiska principer i all verksamhet, internt såväl som externt. Exempelvis har Manpower jobbat med katastrofhjälp i Kina, Indien, Thailand och USA, och nu senast i Japan. Vidare är företaget engagerat i ett världsomspännande arbete mot trafficking och i olika typer av flyktingprojekt.

Vi är självklart mycket stolta över att vi utsetts till ett av världens mest etiska företag men det är våra kunder och medarbetare och de synergier som uppstår i dessa samarbeten som är själva förutsättningen för att vårt etiska synsätt ska kunna genomsyra verksamheten. I Sverige har vi bland annat vårt samarbete med Södertälje kommun där vi hittills hjälpt över 250 långtidsarbetslösa invandrare in på arbetsmarknaden, säger Peter Lundahl.

Ethisphere Institute är en USA-baserad tankesmedja som bland annat bedömer och utser företag som arbetar optimalt med CSR, korruptionsbekämpning och hållbara lösningar. Detta är den andra prestigfulla utmärkelsen som Manpower fått bara under mars månad – tidigare har företaget rankats som etta i Fortune Magazines lista över ”Most Admired Companies” 2011.

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.