Manpower förklarar krig mot lågkonjunkturen

Istället för att som så många andra passivt invänta en konjunkturvändning vill Manpower nu ta krafttag genom att rusta arbetsmarknaden för bättre tider. På den nya sajten www.getbackin.biz som aktiveras idag finns en rad tjänster och användbar information för företag och jobbsökande som vill satsa trots lågkonjunkturen.

Nationalekonomer har sedan länge lagt ned tanken på konjunkturscykler. Lärdomen från de senaste konjunkturnedgångarna i Sverige är att vinnarna varit de företag som istället för att trampa på bromsen valt att fortsätta att driva och utveckla verksamheten kraftfullt. Dock kan man inte bortse från att en avsvalnad marknad även innebär ömtåligare aktörer. För att låta oroliga företag komma runt problemet med de risker som avgörande rekryteringar innebär tar nu Manpower ett initiativ för att stävja de omfattande felsatsningarna.

Genom den nya sajten www.getbackin.biz ger man på ett effektivt sätt stöd åt såväl arbetsgivare som arbetssökande, med lättillgänglig information och tillgång till personlig service. Framför allt får man som företagare hjälp att lösa problemet med att ha kompetensbrist och samtidigt vara rädd för att anställa. Det kommer även att finnas rapporter och presentationer som lätt kan användas för att få koll på till exempel hur dagens svenska arbetsmarknad ser ut.

- Det är inte en slump att en del företag klarar konjunkturdippar bättre än andra, säger Peter Lundahl, VD för Manpower. Det handlar om att se igenom den psykologiska påverkan som ligger till grund för nedgången. Framgångsreceptet stavas riskminimering och här fyller bemanningsbranschen en stor funktion.

Dagsformen avgör
Konjunkturen påverkar även det allmänna humöret. En del av det nya initiativet innebär att få insikt i hur svenska folket känner sig under arbetsdagen. På sidan www.getbackin.biz finns utöver information och service även verktyget Mood-o-meter, som på ett underhållande sätt låter alla besökare förmedla hur man känner sig för tillfället till vänner via mail, blogg eller länk. Resultatet blir en statistik över svenskarnas dagsform.

Taggar: