Stabila jobbplaner i Stockholm och Uppsala

Arbetsgivarna i Stockholms och Uppsala län förväntar sig en fortsatt stabil arbetsmarknad men prognosen är trots detta betydligt svagare än samma kvartal förra året. Bland de undersökta branscherna toppar hotell- och restaurangbranschen för fjärde kvartalet i rad medan tillverkningsindustrin tror på minskad sysselsättning. Västra Götalands arbetsmarknad är fortsatt starkast i landet medan Skåne minskar rejält. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under närmare 50 år.

Sysselsättnings­trenden för Stockholms och Uppsala län är +5 procent, vilket är en minskning med nio procentenheter på årsbasis. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet är +4 procent.

Vi kan konstatera en viss försiktighet bland arbetsgivarna i Stockholms- och Uppsalaregionen och tillväxten följer rikssnittet. Samtidigt vet vi att många företag har svårt att hitta rätt kompetens och därför avvaktar med rekryteringar, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Västsverige dragloket
Västra Götalands och Hallands län är just nu dragloket på den svenska arbetsmarknaden. Skåne backar rejält medan östra Götaland rapporterar i stort sett oförändrad sysselsättning. Norra Sverige ser ut att öka efterfrågan på arbetskraft medan Mellansverige ser sämre ut. De två sistnämnda regionernas resultat är ännu inte möjliga att säsongsjustera.

Fortsatt stark efterfrågan inom hotell- och restaurangbranschen
Nio av de tio undersökta branscherna förväntar sig en ökad sysselsättning under årets andra kvartal. Arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen lämnar för fjärde kvartalet i rad den starkaste jobbprognosen och sysselsättningstrenden är +11 procent. Även mineralbranschen, offentliga sektorn och energisektorn rapporterar starka sysselsättningsplaner medan tillverkningsindustrin minskar. Jordbruk, skogsbruk och fiske lämnar med sysselsättningstrenden -2 procent den svagaste jobbprognosen.

Tecken på återhämtning i Europa
Arbetsgivarna i 33 av 39 undersökta länder rapporterar en positiv sysselsättningstrend. De europeiska rapporterna pekar på att arbetsmarknaden håller på att återhämta sig: sysselsättningstrenden har ökat i 11 av de 21 länderna jämfört med föregående kvartal men samtidigt rapporterar arbetsgivarna i Grekland, Spanien, Irland och Italien de lägsta siffrorna globalt. Störst efterfrågan har man i Turkiet, Bulgarien, Belgien och Polen.

I topp globalt återfinns Indien, Brasilien, Kina, Turkiet samt Singapore. Den amerikanska arbetsmarknaden är fortsatt försiktigt positiv medan Indien rapporterar sin starkaste prognos sedan undersökningen startade där 2005. Sysselsättningstrenden har ökat i sju av de åtta undersökta asiatiska länderna på årsbasis.

www.manpower.se/pressrum kan följande laddas ner:
Rapporten i sin helhet
Diagram
Bild VD Peter Lundahl samt bilder på hotell och restaurang, energisektorn och övriga branscher

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.