Stark arbetsmarknad inleder det nya året

Det nya året kommer att inledas med ökad sysselsättning och de svenska arbetsgivarna rapporterar tillsammans med Turkiet och Tyskland de starkaste jobbplanerna i Europa. Optimismen är tydligast i Västsverige och Skåne medan Stockholmsregionen ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare. De svenska arbetsgivarna har lämnat genomgående positiva jobbprognoser inför det första kvartalet med undantag för Mellansverige. Bland de undersökta branscherna lämnar alla utom mineralsektorn positiva prognoser och det är hotell- och restaurangbranschen som fortsätter att vara den starkast lysande stjärnan på arbetsmarknaden. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under närmare 50 år.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för Sverige som helhet är +9 procent, vilket är en ökning med tre procentenheter både jämfört med föregående kvartal och med samma kvartal förra året.

– Till skillnad från stora delar av Europa har Sverige tagit sig ur den senaste lågkonjunkturen relativt snabbt och de optimistiska jobbplanerna inom främst hotell- och restaurangbranschen och tillverkningsindustrin är ett styrkebesked för den svenska arbetsmarknaden, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

Hotell- och restaurangbranschen stärks ytterligare
Alla branscher utom mineralsektorn lämnar positiva jobbprognoser inför årets sista kvartal. Arbetsgivarna inom hotell- och restaurangbranschen lämnar den starkaste jobbprognosen för tredje kvartalet i rad och sysselsättningstrenden +18 procent är en ökning med imponerande 20 procentenheter på årsbasis. Tillverkningsindustrin lämnar sin starkaste prognos på två år och ökar både på kvartals- och årsbasis. Finans- och fastighetssektorn rapporterar en fortsatt positiv arbetsmarknad men är trots detta den bransch som minskat sina jobbplaner mest både jämfört med föregående kvartal och med första kvartalet förra året.

Västsverige och Skåne är dragloken
Under 2010 varierade arbetsgivarnas sysselsättningsprognoser kraftigt över landet och trenden ser ut att hålla i sig på det nya året. Västra Götalands och Hallands län rapporterar med +17 procent landets starkaste jobbplaner medan Stockholmsregionens arbetsmarknad med +7 procent kommer att vara fortsatt relativt stabil även under årets första kvartal. Skånes län har hämtat sig rejält och sysselsättningstrenden +15 procent är den största ökningen både på kvartals- och årsbasis.

Den tidigare regionen norra och mellersta Sverige har delats in i två regioner och därmed kan resultaten ännu inte justeras för säsongsvariationer. De ojusterade resultaten visar att arbetsgivarna i Mellansverige bedömer att sysselsättningen kommer att gå ner något medan de i norra Sverige är försiktigt optimistiska. Båda regionerna har minskat sin prognos jämfört med förra kvartalet.

Stora skillnader globalt
Arbetsgivarna i 32 av 39 undersökta länder rapporterar en positiv sysselsättningstrend men 17 länder drar ner sin prognos jämfört med föregående kvartal. Arbetsgivarnas jobbplaner fortsätter att variera stort globalt – i topp ligger Indien och Kina med sysselsättningstrender på 42 respektive 40 procent medan Irland, Österrike och Grekland lämnat negativa prognoser.

USA ökar något både på kvartals- och årsbasis och från Japan kommer den starkaste rapporten sedan sista kvartalet 2008. Bulgarien, Turkiet och Slovenien är med i undersökningen för första gången och Turkiets prognos är Europas starkaste. Inom EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) minskar sysselsättningstrenden i 11 av de 18 länder som var med i förra kvartalets undersökning. Italien lämnar dock sin första positiva jobbprognos sedan slutet på 2008.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det första kvartalet 2011 förväntar sig nio procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fyra procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (87 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +5 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +9 procent.

www.manpower.se/pressrum kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet
Diagram
Bild VD Peter Lundahl samt bilder på hotell och restaurang, tillverkning och övriga branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det andra kvartalet 2011 presenteras den 8 mars.

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.