Störst efterfrågan på arbetskraft i Västsverige

​Arbetsmarknaden i västra Götaland har återhämtat sig rejält från svackan i samband med lågkonjunkturen. Regionen rapporterar nu starkast jobboptimism i landet inför det kommande kvartalet. Även storstadsregionerna Stockholms och Uppsala län samt Skåne spår samma utveckling. Bland de undersökta branscherna ökar byggindustrin mest men det är arbetsgivarna inom finanssektorn och hotell- och restaurangbranschen som rapporterar de starkaste sysselsättningsplanerna. Detta visar Manpower Arbetsmarknadsbarometer, ett av världens mest ansedda analysverktyg för arbetsmarknaden som använts internationellt under närmare 50 år.

Sysselsättningstrenden (se fotnot) för Västra Götaland är +20 procent, vilket är en ökning med 13 procentenheter jämfört med föregående kvartal och med 29 procentenheter på årsbasis.

– Allt pekar på att chanserna att få jobb i Västsverige ökar rejält under det kommande kvartalet. Regionens arbetsgivare räknar med att efterfrågan på arbetskraft ökar, och når nu nivåer som inte uppmätts sedan början av 2000-talet, säger Peter Lundahl, VD för Manpower Sverige.

De tre storstadsregionerna fortsätter dra ifrån
Det är stora prognosskillnader över landet när det gäller sysselsättningen. Storstadsregionernas arbetsmarknad ser ut att stärkas ytterligare inför det kommande kvartalet medan övriga regioner är betydligt försiktigare i sina prognoser. Precis som i Västra Götalands och Hallands län ökar även Skåne rejält: upp 16 procentenheter på årsbasis och sysselsättningstrenden +10 procent är densamma som rapporteras från Stockholms och Uppsala län.

Den tidigare regionen norra och mellersta Sverige har delats in i två regioner och därmed kan resultaten ännu inte justeras för säsongsvariationer. De ojusterade resultaten pekar på att arbetsgivarna i såväl Mellansverige som norra Sverige bedömer att sysselsättningen kommer att vara försiktigt positiv under den kommande tremånadersperioden och sysselsättningstrenden är +4 respektive +2 procent.

Finanssektorn i topp men byggbranschen ökar mest
Det är arbetsgivarna inom finanssektorn som med +18 procent rapporterar den mest optimistiska sysselsättningstrenden för tredje kvartalet i rad – en ökning med 13 procentenheter på årsbasis. Även hotell- och restaurangarbetsgivarna fortsätter att rapportera mycket optimistiska jobbplaner under sommarmånaderna. Men det är byggbranschen som ökar mest, både jämfört med föregående kvartal och jämfört med samma period förra året: 6 respektive 21 procentenheter. Den största minskningen rapporteras från jordbruk-, skogsbruk- och fiskesektorn både på kvartals- och årsbasis. Även transportbranschen backar jämfört med föregående kvartal men ökar jämfört med förra året.

Positiva planer globalt
Arbetsgivarnas jobbplaner ökar gradvis globalt och 30 av 36 undersökta länder rapporterar ökad sysselsättning jämfört med för ett år sedan och 23 länder rapporterar ökningar jämfört med föregående kvartal. Förutom en viss osäkerhet i några europeiska länder är det färre arbetsgivare globalt som lämnat negativa prognoser inför det kommande kvartalet jämfört med det förra.

De taiwanesiska och kinesiska arbetsgivarna har lämnat de mest optimistiska sysselsättningsplanerna sedan undersökningen startade i dessa länder 2005. I USA är sysselsättningstrenden i stort sett densamma som för tre månader sedan men den har ökat betydligt på årsbasis.

Globalt är det arbetsgivarna i Indien, Brasilien, Taiwan, Kina, Peru, Australien och Singapore som lämnat de starkaste jobbprognoserna. Fyra av de fem så kallade PIIGS- länderna (Italien, Irland, Grekland och Spanien) rapporterar negativa sysselsättningstrender men i övriga EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) fortsätter den optimistiska trenden med Tyskland och Polen på stark frammarsch.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det tredje kvartalet 2010 förväntar sig 40 procent av arbetsgivarna i Västra Götaland att öka antalet anställda, 16 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan 44 procent förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för regionen blir då +24 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +20 procent.

www.manpower.se under Pressrum kan följande laddas ner:
• Rapporten i sin helhet - – Nu vill företagen anställa igen [pdf]
• Diagram
• Bild VD Peter Lundahl

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet 2010 presenteras den 7 september.

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige. Manpower är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom uthyrning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 70 orter och har 11 000 medarbetare.