Svenskarna är sugna på att festa

På kampanjsidan Getbackin.biz har funktionen Mood-o-meter tagit tempen på det svenska humöret. Funktionen innebär att man genom några enkla knapptryck kan producera en liten film med ett budskap som beskriver det humör man har för tillfället. Efter lanseringen i mitten av januari har användarna med god marginal valt ”festsugen” som det dagliga humöret.

I samband med att Manpower lanserade kampanjen Getbackin.biz, en satsning för att stötta företagare under rådande lågkonjunktur, presenterades även en funktion vid namn Mood-o-meter. På denna sida får besökaren möjlighet att genom små, korta stumfilmer skicka iväg sin dagsform till arbetskamrater eller nära och kära. Resultatet visar att svenska folket främst har valt alternativet ”festsugen”.

- Det är skönt att se att humör som ”trött” och ”skamsen” hamnar sist i statistiken, säger Hélène Norinder, marknadsansvarig på Manpower. Det visar att svenskarna, trots rådande ekonomiska bisterhet, är glada och optimistiska i sin vardag.

Utöver ”festsugen” har svenskarna framför allt gjort filmer där de vill förmedla humören ”oövervinnlig” och ”stolt”.

Det pussades och flirtades vid Alla hjärtans dag
I samband med Alla hjärtans dag presenterades två nya funktioner som kunde skickas ut till vänner och bekanta. Dessa två filmer hette ”Puss” och ”Flirt” och de båda sköt omedelbart i höjden. Efter att kärlekshelgen var över sjönk dessa dock tillbaka till en ganska jämn nivå med andra ”moods”.

Stolta amerikaner
I samband med att Mood-o-metern lanserades i Sverige blev den även tillgänglig för sex andra länder. Resultatet i Australien, Belgien och Storbritannien blev snarlikt det svenska. Helst av allt vill man dansa och festa och man känner sig oövervinnelig. I USA och i Holland vann alternativet ”stolt”, medan mexikanerna framför allt känner sig trötta.