Unga förlorar engagemanget vid sämre tider

Unga förvärvsarbetare behöver motiveras för att inte tappa engagemang och energi i tider av varsel eller uppsägningar. Skillnaden är stor jämfört med de medelålders, som istället kräver stöd och struktur för att fungera bra i jobbet. Detta visar den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där Manpower låtit drygt 1 700 svenskar tycka till om arbete och arbetsliv.

I lågkonjunkturen begränsas karriärmöjligheterna och stämningen på arbetsplatsen försämras snabbt. För de unga som förvärvsarbetar (20 -30 år) är behovet av stimulans och engagemang den viktigaste faktorn för att de ska vilja stanna kvar på sin nuvarande arbetsplats. Samtidigt är det just engagemanget och energin som snabbt rasar bland de unga när företaget drar ned på personalstyrkan.

- Det är oroväckande att de ungas engagemang i jobbet sjunker så dramatiskt när utvecklingsmöjligheterna för arbetsgivaren stannar upp, säger Peter Lundahl, VD för Manpower. När det är tuffa tider är det viktigt att landets ledare peppar de anställda och får dem att se på saken på ett mer långsiktigt sätt.

Undersökningen visar också att de främsta anledningarna till att medelålders (40-50 år) anställda ska vilja stanna kvar hos sin arbetsgivare är att de efterfrågar stöd och feedback. När det går bra för företaget upplever 57 % att de får den förväntade uppbackningen, medan denna siffra minskar dramatiskt när företaget drar ned på personalstyrkan; enbart 38 % anser då att de får det stöd och feedback de behöver.

Skillnaden är betydligt mindre i den yngre gruppen; 56 % anser sig få det nödvändiga stödet i goda tider och 47 % när företaget minskar personalstyrkan.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 10 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst. WorkLife-undersökningen görs i samarbete med Kaitos Future.