Ungdomar har högre arbetsmoral än äldre

Stockholm den 7 februari 2007

Ny undersökning tar död på seglivad myt
Ungdomar har högre arbetsmoral än äldre

Att ungdomar föredrar att slappa framför att jobba är en myt. Likaså att arbetsmoral skulle vara en generationsfråga. Det visar en ny undersökning bland 13 334 svenskar som Manpower genomfört. Undersökningen visar också att de allra flesta tycker att det är roligt och stimulerande att jobba.

För att ta pulsen på svenskars tankar runt arbete, lön och arbetsglädje, har bemanningsföretaget Manpower skapat en undersökningspanel – Manpower Work Life - med över 13 000 yrkesverksamma.

Drygt hälften av de tillfrågade, 52 procent, tycker att arbete är en moralisk plikt. Allra mest moralistiska är den yngsta åldersgruppen, de mellan 18 och 24 år. Bland dem tycker nästan två av tre, 62 procent, att det är en moralisk plikt att arbeta.

- Myten säger att ungdomar idag är ointresserade av att jobba, men som chef för en av landets största arbetsgivare för yngre är jag inte det minsta överraskad. Mina unga kolleger jobbar hårt och kompenserar därmed bristen på erfarenhet. Vi på Manpower ger jobb åt ca 20 000 personer per år i Sverige, säger Lars Forseth, VD på Manpower i Sverige.

Undersökningen visar också att åtta av tio svenskar i åldersgruppen 18-24 år är beredda att jobba hårt för att göra karriär. Bland övriga åldersgrupper är motsvarande siffra 63 procent.

Gillar att jobba
Manpower Work Life visar även att det inte bara är unga människor som tycker om att jobba. Hela 70 procent av de tillfrågade – i alla åldrar - tycker att det är roligt och stimulerande att arbeta, kvinnor är lite mer positiva än män; 71 procent av kvinnorna uppger detta mot 66 procent av männen. 39 procent tycker att de genom sitt arbete fyller en viktig funktion, 32 procent tycker inte att deras arbete fyller viktig funktion. Mer än hälften, 56 procent, tycker att arbetet är en mycket viktig del av livet, endast 15 procent uppger att arbetet inte är det.

Mer än var fjärde (27 procent) tycker att de förverkligar sig själva genom arbetet. Bland kvinnorna tycker fler att arbetet är självförverkligande, något fler kvinnor än män instämmer i detta. Det är bara 17 procent av de tillfrågade som tycker att arbetet är ett nödvändigt ont.

Manpower Work Life är ett nyligen skapat undersökningsverktyg med vilket Manpower regelbundet kommer att undersöka svenskens inställning till jobbrelaterade frågor. Panelen har redan cirka 22 000 medlemmar och representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Under 2006 genererade Manpower drygt 20.000 jobb i Sverige. Manpower är världledande med sina 4 400 kontor i 73 länder inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster såsom bemanning, rekrytering, hälsa, jobbförmedling, outsourcing och omställning. Manpower Sverige finns på 45 orter och har ca 11 000 medarbetare. Manpower Sverige omsatte 5,4 miljarder kr år 2006.

Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se
Följande filer finns att ladda ned: