Förtydligande avseende kapitalsituationen i dotterbolaget Andritz Technologies AB

Med anledning av spekulationer kring kapitalsituationen i Mantex ABs (publ) dotterbolag, samriskbolaget Andritz Technologies AB, ATAB, vill Mantex förtydliga hur överenskommelsen mellan de båda ägarna rörande bolagets kapitalförsörjning ser ut

Överenskommelsen innebär att ATAB, om behov skulle uppstå, har rätt att i första hand ta upp ett lån av Andritz AB innan Mantex behöver skjuta till ytterligare kapital.

Mantex bedömning är dock att risken är liten för att lånet skall behöva utnyttjas. Orsaken är att de båda ägarna bedömer att den nuvarande affärsplanens försäljningsmål är realistiska och att ATAB därmed kommer att klara sig utan ytterligare kapitaltillskott. Om ATAB trots detta skulle komma att vara i behov av ytterligare kapital har de båda ägarna Mantex och Andritz avtalat om att Andritz i så fall kommer att låna ut pengar till samriskbolaget.

Förutom att båda ägarna tror på goda möjligheter för ATAB att realisera målen i nu gällande affärsplan, har bolaget med sina fem anställa också förhållandevis låga utgifter, säger Max Gerger, vd för Mantex AB. Det gör att både vi och Andritz bedömer att sannolikheten för att bolaget skall behöva ytterligare kapital är liten.

Max Gerger, VD, +46 70-012 35 72 eller max.gerger@mantex.se.