Big Data-raketen MapR ökar med mer än 100%

Rekordkvartal kvitto på värdet av big data-lösningar med realtidsfunktionalitet

Stockholm.  – 17 februari, 2016 – Big Data-företaget MapR Technologies, Inc., leverantör av marknadens enda konvergerade dataplattform, meddelar att företaget har ökat sin fakturering med mer än 100 % jämfört med förra året. MapRs kunder fortsätter att utöka sina big data-satsningar och kan därigenom dra fördel av världens första och enda konvergerade dataplattform. MapRs tillväxt under fjärde kvartalet, reflekterar det arbete som genomförts under Matt Mills, som nyligen utsågs till vd och COO på MapR.

Kunder inför ofta flera MapR-produkter och skapar på så sätt en enda konvergerad och heltäckande plattform för analys av enorma datamängder, databashantering, lagring och analys av strömmande data – inklusive Apache Spark. Det värde som MapRs kunder får av plattformen speglas i MapRs tillväxtsiffror på 146 % och en kundlojalitet på svårslagna 99 %. Några av företagets nya kunder är Baptist Health, Fishbowl, Harte Hanks, Macquarie Telecom, NASDAQ, Paysafe, SurveyMonkey, Valence Health och Wells Fargo. Företag som American Express, Comcast, IRI, Novartis, Qualcomm, Rubicon, Samsung och UnitedHealthcare Group finns på kundlistan sedan tidigare och fortsätter att utöka sina satsningar på MapR.

- MapRs konvergerade dataplattform förändrar marknaden i grunden och hjälper företag att utveckla sina verksamheter snabbt och effektivt, säger John Schroeder, koncernchef och en av grundarna till MapR Technologies. Det finns en stor efterfrågan på de möjligheter som vi erbjuder i form av att hantera alla typer av data i realtid. Tack vare att vi har investerat i både produkt- och affärsutveckling har vi stora möjligheter att fortsätta att växa snabbt.

Några av årets milstolpar

•        Matt Mills anställs som MapR President och COO. Han kommer närmast från Oracle.
  •        Under året ingicks minst en “multi-million dollar-deal” inom sju olika branscher.
    •        Utökat erbjudande av MapR för publika moln via nya erbjudanden kring Amazon Web Services (AWS) Marketplace, Azure Marketplace, AWS Test Drive, Azure Fast Start och tätare integration med Google Compute Platform.

Innovation – årets milstolpar

•        Introduktion av marknadens enda konvergerade och heltäckande dataplattform “Converged Data Platform”, vilken kombinerar styrkorna av Hadoop och Spark med databashantering i realtid, hantering av såväl strömmande som statisk data och storskalig lagring.
  •        MapR fick USA-patent på innovationer inom dataarkitektur. Innovationerna möjliggör bland annat storskalig applikationshantering i realtid.
  •        Lansering av marknadens första in-Hadoop dokumentdatabas med JSON.
  •        Lansering av MapR Streams, ett big data-system för hantering av strömmande data. Systemet har unika funktioner för pålitlig replikering av events på global basis – även för mycket dataintensiva IoT-lösningar.
  •        Deltog och ledde utvecklingen av open source-projekt som Apache Drill (schema-free SQL engine), Apache Myriad (Mesos resource management framework for Hadoop), och OJAI (open JSON application interface).

Kunder och community – milstolpar

•        Mer än 96 % av kunderna kör flera lösningar (use cases) på ett och samma MapR-kluster.
    •        MapR fick flera utmärkelser för lösningar hos Comcast, comScore, Experian, IRI, National Institute of Health, National Oilwell Varco (NOV), Novartis och Wells Fargo.
    •        Fler än 50 000 anställda fick gratis utbildning via MapR On-Demand Training för flera typer av teknologier, inklusive Hadoop and Spark.
    •        Fler än 3 000 användare och utvecklare deltog på någon av MapRs konferenser Big Data Everywhere, med fokus på Hadoop, Spark och data convergence.

Tweet this: MapR reports over 100% increase in annual billings http://bit.ly/1PiYC4T

About MapR Technologies

MapR provides the industry's only converged data platform that integrates the power of Hadoop and Spark with global event streaming, real-time database capabilities, and enterprise storage, enabling customers to harness the enormous power of their data. Organizations with the most demanding production needs, including sub-second response for fraud prevention, secure and highly available data-driven insights for better healthcare, petabyte analysis for threat detection, and integrated operational and analytic processing for improved customer experiences, run on MapR. A majority of customers achieves payback in fewer than 12 months and realizes greater than 5X ROI. MapR ensures customer success through world-class professional services and with free on-demand training that 50,000 developers, data analysts and administrators have used to close the big data skills gap. Amazon, Cisco, Google, HPE, Microsoft, SAP, and Teradata are part of the worldwide MapR partner ecosystem. Investors include Google Capital, Lightspeed Venture Partners, Mayfield Fund, NEA, Qualcomm Ventures and Redpoint Ventures. Connect with MapR on LinkedIn, and Twitter.

Media Contacts:

Beth Winkowski