MapR utvecklar företagslösning för hantera Big Data med containers

Erbjuder konvergerade datalösningar för arbetsflöden i Docker

Stockholm.  – 9 mars, 2016 – Big Data-företaget MapR Technologies, Inc., leverantör av marknadens enda konvergerade dataplattform, presenterade idag nya framsteg för lösningar som bygger på containerteknik, däribland säker och redundant lagring (persistant storage) och integrerad resurshantering (resource management) i MapR Converged Data Platform. Tack vare detta kan företag nu få tillgång till marknadens enda big data-plattform som kan hantera container-applikationer. MapRs plattform inkluderar nu även Apache Myriad vilket tar bort hinder mellan resurser som hanteras i Hadoop Yarn och Apache Mesos.

Företag söker nya vägar att implementera Docker-containrar som kan kontrollera och överblicka data som förändras löpande. För att gå bortom statiska container-applikationer krävs distribuerade lösningar med säker och redundant lagring för att komplettera dem, inklusive Docker. MapRs konvergerade dataplattform fungerar som ett omfattande datalösningslager för Docker-containrar. Plattformen erbjuder inte bara distribuerad och dynamisk lagring för dessa containrar, utan inkluderar även de funktioner för databashantering och streaming som många containerbaserade applikationer kräver.

- Med tanke på intresset för Docker är det oundvikligt att företag kommer vilja köra dataintensiva flöden med container-teknik. I vanliga Docker-containrar är dock datamängder knutna till en enskild container vilket innebär att om en container går ner eller flyttas från en server till en annan så tappar den kopplingen till datavolymen ifråga. På så vis är containrar inte skapade för att vara säkra och redundanta, vilket är ett krav för alla dataintensiva processer och flöden, säger Matt Aslett research director, data platforms and analytics, 451 Research.

Nya MapR POSIX Client erbjuder ett unikt, helt distribuerat, säkert, pålitligt, read-write-baserat filsystem för Docker-containrar för att skapa flexibla och dynamiska Docker-implementationer på de vanligaste hårdvaruenheterna. Det gör att företag kan implementera applikationer för datahantering i Docker samtidigt som de kan vara trygga i att kritiska data är intakt över applikationer även om servrar skulle gå ner. Data bibehålls även vid förflyttning av containrar över olika servrar utan manuell hantering.

- Vi använder Docker mycket för att göra kontinuerliga produktuppdateringar för att hjälpa våra klienter förstå sina kunders beteende och därmed ta bättre affärsbeslut. Med MapR får vi ett dynamiskt och säkert lagringslager för Docker-containrar vilket säkerställer att vi inte förlorar tid eller data ifall containrar eller servrar kraschar, säger Simon Reid, group executive - technology på Quantium.

Den konvergerade dataplattformen är utformad med så kallade Zeta Architecture i åtanke. Det är en ny modern arkitektur som ger företag den flexibilitet och skalbarhet som krävs för att lyckas skapa ett samverkande nätverk av datateknik. Med MapR får användarna nyckelkomponenter från Zeta Architecture, däribland ett distribuerat filsystem, realtidslagring, en insticksbar modell för databearbetning samt dynamisk resurshantering på global nivå. Tillsammans med Docker och Myriad, stödjer MapRs plattform en rad olika arkitekturer och applikationer som arbetar tillsammans. Kombinationen gör det möjligt att skapa strukturer som behandlar data från analysprogram och applikationer gemensamt och tar bort fördröjningar, dupliceringar och komplexa miljöer.

- De mest innovativa företagen söker alltid efter nya sätt att skapa värde med hjälp av teknik. Dessa har tidigare haft problem med att integrera olika tekniker i ett sammanhängande ramverk, säger Jim Scott director, enterprise strategy and architecture, MapR Technologies. Zeta-arkitekturen är en perfekt modell som utnyttjar vikten av containers som en viktig del i datacenterimplementationer. Från vad vi har hört från våra kunder är MapR den enda plattformen som kan leverera på visionen om en lösning för big data i en container baserad miljö.

Resources:

• Learn more about convergence by joining this 451 Research webinar “The Big Data Blender: Converging Hadoop, Spark, Streaming, and More.” Register here

• Read about the new MapR Converged Data Platform, shipping today

• Understand why a Zeta Architecture speeds the integration of data into business, click here

Tweet this:  MapR advances big data containerization in the enterprise http://bit.ly/1LFXREu

About MapR Technologies

MapR provides the industry's only converged data platform that integrates the power of Hadoop and Spark with global event streaming, real-time database capabilities, and enterprise storage, enabling customers to harness the enormous power of their data. Organizations with the most demanding production needs, including sub-second response for fraud prevention, secure and highly available data-driven insights for better healthcare, petabyte analysis for threat detection, and integrated operational and analytic processing for improved customer experiences, run on MapR. A majority of customers achieves payback in fewer than 12 months and realizes greater than 5X ROI. MapR ensures customer success through world-class professional services and with free on-demand training that over 50,000 developers, data analysts and administrators have used to close the big data skills gap. Amazon, Cisco, Google, HPE, Microsoft, SAP, and Teradata are part of the worldwide MapR partner ecosystem. Investors include Google Capital, Lightspeed Venture Partners, Mayfield Fund, NEA, Qualcomm Ventures and Redpoint Ventures. Connect with MapR on LinkedIn, and Twitter.

Media Contacts:

Beth Winkowski