• MapR/

Ny konvergerad dataplattform med förbättrad säkerhet, datahantering och prestanda från MapR är nu allmänt tillgänglig

Report this content

Den nya plattformen är utformad för att optimera hantering av strömmande data, databaser och lagring i den omfattning och med den flexibilitet som krävs för big data-baserade lösningar

Stockholm – 11 mars, 2016 – Big Data-företaget MapR Technologies, Inc., vilka tillhandahåller marknadens enda konvergerade och heltäckande dataplattform, meddelar att den nya plattformen, MapR Converged Data Platform, med förbättrad säkerhet, datahantering och prestanda, nu är allmänt tillgänglig på marknaden. Plattformen är unikt utformad för optimal konvergens av Hadoop och Spark, storskalig lagring, NoSQL och funktioner för realtidshantering av strömmande data till ett homogent kluster. Därmed kan kunder implementera applikationer baserade på realtidsdata med bibehållen flexibilitet även när de hanterar enorma mängder data.

Den nya plattformen ger kunder ny funktionalitet med MapR Streams, MapR-DB, och MapR-FS. Med funktioner som omfattar allt från högklassig säkerhet och datahantering till optimerat Docker-stöd och verkligt hög prestanda, fortsätter MapR att utveckla plattformen för dagens affärskritiska applikationer. Några av förbättringarna i den nya plattformen är:

Datasäkerhet i en klass för sig

• Funktioner för åtkomstkontroll (File and stream access control expressions - ACEs) av filer och strömmande data förenklar behörighetshantering över filer och katalogtjänster med hjälp av booleska beräkningar. Därigenom effektiviseras säkerhetshanteringen betydligt.
  • Särskilda kontrollfunktioner för MapR Volymes innebär en mer effektiv behörighetshantering som ser till att rätt personer har tillgång till just den data de behöver. Det är särskilt användbart i hanterade molnbaserade applikationer då det säkerställer att inga obehöriga kan komma åt någon annans data.
  • Så kallad ”selective auditing” ser till att hantera enbart de aktiviteter som verkligen ska analyseras. Därigenom skapas större flexibilitet samtidigt som systemprestandan optimeras.

Optimerad för behörighetskontrollerade och container-baserade miljöer

• Apache Myriad konsoliderar infrastrukturen genom att systemet ser till att alla datacenterresurser delas mellan YARN-baserade och icke YARN-baserade processer.
  • Bara MapR kan skapa utökade behörighetsbaserade miljöer via Myriad, särskilt viktigt för de som använder Docker-containrar på en distribuerad read/write-plattform.

Extrem snabbhet över hela plattformen

• En oberoende analysfirma, ESG, testade prestandan på MapR Streams och fann att den klarar fler än 18 miljoner meddelanden per sekund med en output på 3,5 GB per sekund.
  • MapR-DB, nu med native-stöd för JSON, har optimerats för SSD med parallell I/O access till NoSQL för realtidshantering.

- SurveyMonkey förlitar sig på snabbheten och prestandan som MapRs plattform erbjuder, säger Graeme Wilson, Manager, BI Infrastructure, SurveyMonkey. Därigenom får vi djupare insikter i kundbeteenden, vilket in sin tur gör det möjligt för oss att utveckla vårt erbjudande.

- MapR är marknadsledande med sin plattform som konvergerar Hadoop med Spark, lagring, NoSQL och mycket snabb hantering av strömmande data via ett enda kluster, säger Robin Bloor, chefsanalytiker på Bloor Group. Det gör det möjligt för MapRs kunder att förändra sina affärsmodeller med realtidsbaserade applikationer som skapar betydande konkurrensfördelar.

MapR är drivande inom open source med månatliga uppdateringar kring projekt som Apache Myriad 0.1, Spark 1.5.2, Hue 3.9, Sentry 1.6, Impala 2.2, HBase 1.1 och Drill 1.4.

- Vi har lyssnat noga till vad våra kunder behöver, och som ett resultat har vi nu skapat marknadens första och enda konvergerade dataplattform, som dessutom är byggd på MapR-exklusiva teknologier, säger Anoop Dawar, produktchef Hadoop och Spark på MapR Technologies. Kunder skapar betydande konkurrensfördelar med en plattforms-approach där de i realtid kan bearbeta och analysera data. Därigenom kan de fokusera på affärsutveckling snarare än på att hantera IT-infrastrukturen.

Tillgänglighet

MapR Converged Data Platform är nu allmänt tillgänglig på marknaden och är gratis inom ramen för MapR Converged Community Edition. Ladda gärna ner den här

Molnbaserade implementeringar av den nya plattformen blir tillgängliga under denna månad via publika moln som  Amazon Web Services (AWS) Marketplace, Azure Marketplace och CenturyLink Marketplace.

About MapR Technologies

MapR provides the industry's only converged data platform that integrates the power of Hadoop and Spark with global event streaming, real-time database capabilities, and enterprise storage, enabling customers to harness the enormous power of their data. Organizations with the most demanding production needs, including sub-second response for fraud prevention, secure and highly available data-driven insights for better healthcare, petabyte analysis for threat detection, and integrated operational and analytic processing for improved customer experiences, run on MapR. A majority of customers achieves payback in fewer than 12 months and realizes greater than 5X ROI. MapR ensures customer success through world-class professional services and with free on-demand training that over 50,000 developers, data analysts and administrators have used to close the big data skills gap. Amazon, Cisco, Google, HPE, Microsoft, SAP, and Teradata are part of the worldwide MapR partner ecosystem. Investors include Google Capital, Lightspeed Venture Partners, Mayfield Fund, NEA, Qualcomm Ventures and Redpoint Ventures. Connect with MapR on LinkedIn, and Twitter.

Media Contacts:

Beth Winkowski