Autoklaverbar kartongbaserad förpackning för livsmedel

Marcus Wallenbergpriset för 2005, som uppgår till 2 miljoner kronor, tilldelas Tom Kjelgaard, Katarina Magnusson och Ulf Ringdahl för deras banbrytande forskning som lett fram till en autoklaverbar kartongbaserad förpackning för livsmedel.

De har utvecklat en materialstruktur som är tillräckligt flexibel under formnings- och fyllningsstegen så att sprickbildning i det kritiska barriärskiktet undviks, kvaliteten på den tryckta informationen bevaras och effektiva gas- och ångbarriärer bibehålls under hela autoklaveringsprocessen. Utvecklingen möjliggör tillverkning av förpackningar som är utseendemässigt tilltalande och som skyddar innehållet under lång tid. Till skillnad från metall- och glasburkar är förpackningar baserade på det nya materialet transporteffektiva genom att de före fyllning kan transporteras tillplattade och efter fyllning kan packas till högt utnyttjande av transportvolymer. Förpackningen öppnas lätt med en dragremsa och efter tömning plattas den enkelt till för omhändertagande. Uppfinningen öppnar en ny och snabbt expanderande marknad för förpackningskartong och ersätter miljömässigt och ekonomiskt mindre effektiva förpackningar. Tom Kjelgaard, maskiningenjör, har arbetat hos Tetra Pak sedan 1968 vid olika avdelningar och i olika positioner, huvudsakligen inom områden som kvalitetskontroll, material- och förpackningsutveckling. Han har arbetat med Tetra Recart sedan starten hösten 1983. Katarina Magnusson, civilingenjör Kemiteknik, började på Tetra Pak i Lund 1983 som utvecklingsingenjör, och arbetade med utveckling av förpackningar och förpackningsmaterial och arbetar nu på Tetra Pak Research and Development i Lund. Ulf Ringdahl, maskiningenjör, började arbeta för Tetra Pak Development i Lund 1984 som projektledare för Pulltab och chef för Tetra Brik Technical Liaison centre. Under 1994-1996 arbetade han vid Tetra Laval Food i Lund som projektledare för det nya förpacknings-systemet ”Tetra Recart”. För ytterligare information kontakta: Per G. Broman, Prisnämndens sekreterare, telefon +46-(0)23-788205, mobiltelefon +46-(0)70-5776993, fax +46-(0)23-788282. Marcus Wallenbergpriset Marcus Wallenbergpriset är internationellt och instiftades 1980 av skogsindustriföretaget Stora Kopparbergs Bergslags AB, som numera gått samman med det finska skogsindustriföretaget Enso till Stora Enso. Priset utdelas av den oberoende stiftelsen Marcus Wallenbergs Stiftelse för Främjande av Skogsindustriell Vetenskaplig Forskning. H. M. Kung Carl XVI Gustaf kommer att överlämna priset till pristagarna vid en ceremoni i Stockholm i höst. Det blir 22:a gången priset utdelas. Mer information om Marcus Wallenbergpriset på Internet: www.mwp.org Bilder från tillkännagivandet kan erhållas från fotograf Janne Eriksson, 070-6260963, e-mail: janne@fotografje.com.