Forskning om flygburen laserskanning för skogsinventering belönas med det 28:e Marcus Wallenbergpriset

Vid en Ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm, den 3 oktober, utdelade H.M. Konung Carl XVI Gustaf 2011 års Marcus Wallenbergpris till professor Erik Næsset vid Norges Universitetet för Miljö- och Biovetenskap, Ås, Norge, för hans banbrytande forskning om flygburen laserskanning som en integrerad del av skogsinventeringar

Ett hållbart skogsbruk bygger på kvalificerad information om skogsresursen och dess biologiska och sociala miljö, vilken samlas in genom olika former av inventeringar. Professor Næsset har skapat ett verktyg för att rumsligt beskriva de skogliga variabler som är av intresse och därigenom utvecklat en enkel och praktisk tillämpbar metod. Den områdesbaserade metoden med flygburen laserskanning som han har utvecklat har blivit en referensmetod mot vilken nya metoder jämförs.

”Laserskanning är nu en kommersiellt tillämpad metod som väsentligt har förändrat arbetet med skogsinventering världen över. Den är även användbar vid bedömningen av skogarnas ekosystemfunktioner till exempel för detektering av habitat för arter viktiga för bevarandet av den biologiska mångfalden. Professor Næsset framstår som den enskilda person som haft allra störst betydelse för att göra flygburen laserskanning till en operativ metod för skogsinventering” sa Marcus Wallenberg, ordförande för Marcus Wallenbergstiftelsen, i ett anförande vid ceremonin.

Pristagaren
Professor Næsset är född 1958 i Norge. Han tog sin doktorsexamen inom skogsbruk 1992 vid lantbruksuniversitetet i Norge. Efter att 1990 ha anställts vid institutionen för skogsvetenskap på lantbruksuniversitetet i Norge utnämndes han till professor 1996. Sedan 1997 har han varit professor vid institutionen för ekologi och naturresurshushållning vid det Norges Universitetet för Miljö- och Biovetenskap i Ås, Norge.

Marcus Wallenbergpriset instiftades för att uppmuntra vetenskaliga framsteg inom skogsindustrin i vid mening. Priset utdelades nu för den 28:e gången. Prissumman är 2 miljoner kronor.

För mer information om priset, kontakta:
Per G. Broman, Marcus Wallenbergstiftelsen, +46 70-577 69 93
För allmän information om priset hänvisas till www.mwp.org.

Taggar: