Resursbesparande och kvalitetsförbättrande kalandrering belönas med det 29:e Marcus Wallenbergpriset

Vid en Ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm, den 1 oktober, utdelade HM Konung Carl XVI Gustaf 2012 års Marcus Wallenbergpris till diplomingenjör Mika Viljanmaa, för hans banbrytande utveckling av metallbandkalandrering, som ger papper förbättrad tryckyta samtidigt som fiberåtgången kan minska och produktionseffektiviteten öka. Utvecklingen har skapat en teknikplattform med betydande potential att göra framställning av papper och kartong mer produktionseffektiv, konkurrenskraftig och hållbar.

Kalandrering utförs för att förbättra papperets yta och dess tryckbarhet. I jämförelse med konventionell kalandrering med hjälp av valsar möjliggör kalandrering med metallband, s.k. metallbandkalandrering, framställning av papper och kartong med större ytjämnhet vid vald styvhet och bulk, men med användning av 3-10 % mindre fibermaterial. Dessutom förbrukar den mindre energi och ger högre produktionseffektivitet än andra kalandreringstekniker. Den är speciellt lämpad för lågkostnadsfiber såsom returfiber och möjliggör därigenom utveckling av nya, kostnadseffektiva och konkurrenskraftiga pappers- och kartongprodukter.

”Metallbandkalandrering har stora förutsättningar att bidra till utveckling av processer och produkter som kan möta framtidens allt högre ställda miljökrav. Användningen av metallband kan därutöver ses som en plattformsteknologi med potential att radikalt förändra tillverkningen av papper och kartong. Vi är imponerade av den starka genombrottskaraktären i pristagarens forskning som jag betraktar som ett enastående exempel på nytänkande utanför etablerade ramar” sa Marcus Wallenberg, ordförande för Marcus Wallenbergstiftelsen, i ett anförande vid ceremonin.

Pristagaren
Diplomingenjör Mika Viljanmaa föddes i Finland 1966. Han inledde sin yrkesbana 1996 som utvecklingsingenjör vid Valmet (nu Metso Paper), i Järvenpää, Finland, där han även fullgjorde sitt diplomarbete vid Helsingfors Universitet. Fån 2003 var han ansvarig för forskning och utveckling av kalandrering vid Metso Paper och från 2009 är han ansvarig för forskning och utveckling av ytbehandlingsteknik inom Metso Paper. Sedan 2003 har han varit ansvarig för forskning och utveckling av kalandrering vid Metso Paper.

Marcus Wallenbergpriset instiftades för att uppmuntra vetenskaliga framsteg inom skogsindustrin i vid mening. Priset utdelades nu för den 29:e gången. Prissumman är 2 miljoner kronor.

För mer information om priset, kontakta:
Per G. Broman, Marcus Wallenbergstiftelsen, +46 70-577 69 93
För allmän information om priset hänvisas till www.mwp.org.

Taggar: