Fredrik Eklund vann Goda Kocken 2017

Report this content

Det blev Fredrik Eklund från Linköping som tog hem den prestigefyllda segern i Goda Kocken.
Tävlingen hölls under mässan Goda Smaker som arrangerades av Mårdskog & Lindkvist Matgrossisten i Jönköping under tisdagen.

Stora delar av café- och restaurangbranschen i södra Sverige samlades idag för att ta del av trender och nyheter inom mat och dryck när mat- och dryckesmässan Goda Smaker arrangerades.

Ett spännande inslag på mässan är tävlingen Goda Kocken som i år hölls för andra gången. De tre tävlande kockarna fick en råvarukorg i startögonblicket och utifrån den komponera och tillaga en trerättersmeny. Domare var Alexandra Zazzi och efter mycket smakande och noga övervägande var det till slut Fredrik Eklund från Restaurang Skyline som tog hem segern.
– Med respekt för råvaran, stort kunnande i köket och en stark prestation där kampen avgjordes på huvudrätten var det Fredrik som var den bäste idag, kommenterade Alexandra Zazzi.

Vinnaren blev glad – men förvånad.
– Det känns konstigt, trodde inte att jag skulle räcka till, så jag är förvånad, glad och lättad, säger Fredrik Eklund.

Vinnarmenyn bestod av:

• Tartar av pilgrimsmussla och rimmad torsk, citrongrapesmörsås, jordärtskockskräm
  • Harrygg med gräddinkokt harlår, ragu på lök och kål och stött potatis med brynt smör, varmpicklad kålrabbi
  • Mousse av vreme fraiche och ljus choklad, karamelliserad granatäpple och äpple.

För Fredrik innebar segern förutom äran, en prischeck på 10 000 kronor.

På delad andra plats kom Marcus Johansson, Hotell Waxblekargården, Eksjö och Magnus Engstrand, Gröna Stugan, Kalmar. Här kunde domaren inte skilja de tävlande åt och de fick därför dela på andraplatsen.

Mårdskog & Lindkvist – Matgrossisten är den lokala leverantören i Sydsverige. Vi har kontor och lager i Jönköping, Norrköping och Kalmar och i sortimentet finns ca 8 000 artiklar och några tusen till kan vi leverera om vi bara får några dagar på oss. Närhet till kunderna ger hög servicenivå och korta transporter, vilket ligger helt i linje med vår miljöpolicy. Sedan februari 2016 är vi EU-ekologiskt certifierade.