Marell Boats Sweden har levererat en brandbåt med unika egenskaper till Storstockholms brandförsvar

Report this content

Med ökade krav på snabba räddningsinsatser, både till sjöss och på land, har nu Storstockholms brandförsvar (SSBF) tagit sin nya brandbåt Balder i drift, mitt i smällkalla vintern. Att båten ska kunna operera under heta sommardagar och under isfri vinter  var ett av många höga krav som måste uppfyllas.

Marell Boats Sweden vann den offentliga upphandlingen förra året och har nu levererat en brandbåt med unika egenskaper gällande fart och prestanda. M15 Brandbåten Balder är utrustad med tre stycken Volvo Penta D6-440 DPI där mittmotorn även används som pumpmotor för brandvattensystemet. Med full last når brandbåten Balder en fart på runt 45 knop, vilket gör att båten  tar sig snabbt från Åkersberga brandstation, som är hemmahamn, ut i skärgården på kort tid.  Kapaciteten på brandvattensystemet är 3000 liter per min vid 10 bar och båten är utrustad med en demonterbar vattenkanon på fördäck och två extra uttag för slanganslutningar, ett på fördäck och ett på akterdäck vid kabin. Med hela Östersjön som vattenreservoar, så kan brandbekämpningen göras mycket effektivt under en längre tid, både på objekt i sjön och på land. Med Volvo Pentas joystick system  kan båten enkelt hållas i position med de yttre motorerna och dreven medan mittmotorn är helt frikopplad från framdrivningen.

Brandbåten Balder är också utrustad med en ramp i fören för landstigning  och för ombordtagning av personer eller en bår. En förlig trapplucka gör det möjligt att komma direkt in i förpiken med båren, vilket gör att båten kan utnyttjas för många olika räddningsinsatser runt om i skärgården.  Det stora låga akterdäcket används effektivt för dykningsoperationer och oljebekämpning med utläggning av tex länsor. M15 Brandbåt är byggd på Marell Boats effektiva multifunktionella plattform, med ett styvt och lättdrivet skrov i aluminium och som används i  många olika utföranden, som brandbåt, patrullbåt, turistbåt eller tenderbåt.

För mer information, vänligen kontakta Marell Boats Sweden AB, info@marellboats.com

Gerard Törneman
gt@marellboats.com

Marell Boats är ett världsledande design- och teknikföretag för högpresterande båtar med fokus på kommersiella kunder. Tillsammans med våra kunder och samarbetspartners leder vi utvecklingen av hållbarhetslösningar, energieffektivitet, hybrida drivlinor och elektrifiering. Målsättningen är att förse våra kunder med högpresterande båtar, säkra arbetsmiljöer, flexibla plattformar och lägsta totala ägandekostnad (TCO). Båtarna erbjuds också i civila versioner som Custom- and Tendermodeller. Varvet och huvudkontoret ligger i Östhammar 130 kilometer norr om Stockholm.