Marginalen Bank bankkoncern publicerar bokslutskommuniké för 2022

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har idag publicerat bokslutskommuniké för 2022. Rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster uppgick till -82,1 mkr, där jämförelsestörande poster uppgick till -66,0 mkr. Rörelseresultatet uppgick till -148,1 mkr (-42,0).

- Vi har haft en hög aktivitet och tillväxt inom samtliga affärsområden samtidigt som antalet nya kunder har ökat med tre procent i förhållande till föregående år. Inlåningen fortsätter att öka i takt med utlåningen, vilket bevisar vår starka position på marknaden. Rörelseresultatet påverkas negativt av jämförelsestörande poster från försäljning av förfallna fordringsportföljer samt från reserveringar för framtida realisationseffekter, säger Ewa Glennow, vd på Marginalen Bank.

Sammanfattning fjärde kvartalet 2022 jämfört med tredje kvartalet 2022 i bankkoncernen.
• Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster uppgick till -82,1 (-42,0)
• Rörelseresultatet påverkas av jämförelsestörande poster om -66 mkr
• Rörelseresultatet uppgick till -148,1 mkr (-42,0)
• Räntenettot uppgick till 221,1 mkr (205,9)
• K/I talet uppgick till 147,4% (86,3)
• Kreditförlustnivån uppgick till 2,0% (1,4)
• Inlåning från allmänheten uppgick till 20 750,8 mkr (19 787,3)
• Solida kapital- och likviditetsbuffertar
• Effektiv balansräkning med utlåning/inlåningskvot om 94,2% (97,0)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Den sista oktober sålde Marginalen Bank aktierna i Sergel Finans Oy till Sergel Finans AB.​​​​​​
  • NPL Backstop fordringar avyttrades under kvartalet.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• 31 januari 2023 avyttrade Marginalen Bank egengenererade fordringsportföljer om 448 mkr till Sergel Finans AB.

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Skellefteå och Hudiksvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 10 februari 2023 kl. 12.00.

Adnan Hadziosmanovic, Finanschef, +46 702 563 200, adnan.hadziosmanovic@marginalen.se
Anders Karlström, Informationschef, +46 707 735 36 77, anders.karlstrom@marginalen.se