Marginalen Bank fokuserar på marginalerna i ny kampanj

Marginalen Bank lanserade i veckan varumärkeskampanjen ”med marginalen på din sida” som tagits fram tillsammans med Åkestam Holst. Med kommunikationen vill man befästa vikten av att ha marginalerna på sin sida i sitt sparande, något som är extra relevant i tider av privatekonomisk och finansiell oro.  Kampanjen kommer att visas digitalt samt även gå outdoor och i radio.

Kampanjen är en förlängning av bankens nya grafiska identitet som tagits fram tillsammans med Bold, där man vill spegla sin roll som möjliggörare och etablera sin position ytterligare.

Bakom reklamfilmen står, förutom Åkestam Holst, flera namnkunniga, däribland Emir Eralp som regissör. Tillsammans med ACNE har man producerat en film som ska utmana uttrycket i branschen. Som en konstrast till det annars väldigt digitala landskapet, har man filmat på 35mm film för att fånga Marginalen Banks röda färg och förmedla känslan i filmen. Händelseförloppet är även filmat baklänges för att åstadkomma den speciella känsla som filmen återger.

Just på grund av filmtekniken valde man dansösen Eva Mohn, från Cullbergbaletten, som skulle kunna röra sig baklänges på ett övertygande sätt. I filmen förkroppsligar Eva vad det är att ha marginalerna på sin sida.

- Målet är att utmana det traditionella uttrycket i kategorin och se till att varje enhet och kontakt med målgruppen väcker uppmärksamhet och känslor, säger Emma Glennow, Innovationschef på Marginalen Bank.

Det är inte alltid enkelt att prata om pengar, ibland bryr vi oss om några ören, ibland struntar vi i dem, men Marginalen Bank vill genom sin reklamfilm hjälpa till med att sätta igång tankarna kring de stora frågorna så som om pengar gör någon lycklig egentligen eller om det handlar om att försöka ha marginalerna på sin sida?

Marginalen Bank är nominerad i Svenska Designpriset 2022, i kategorierna Grafisk identitet och Heldigitalt – App.  Vinnarna presenteras på Berns i Stockholm den 21 oktober 2022.

Se kampanjen på: Marginalen Bank - Reklamfilm - YouTube

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås, Skellefteå och Sundsvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.