Marginalen Bank offentliggör prospekt och noterar obligationer på Nasdaq Stockholm

Marginalen Bank Bankaktiebolag offentliggjorde den 22 augusti 2019 en emission av supplementärkapital genom en Tier 2-obligation (300 miljoner kronor) och den 10 oktober 2019 en emission av primärkapital genom en Additional Tier 1-obligation (200 miljoner kronor). I enlighet med villkoren för obligationerna kommer dessa att bli noterade samt upptagna till handel på marknaden för företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm. Första handelsdagen är beräknad till den 23 december 2019.

I samband med noteringen och upptagandet till handel har Marginalen Bank upprättat ett prospekt för vardera obligationen. Prospekten har godkänts av och registrerats hos Finansinspektionen i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning 2017/1129 av den 14 juni 2017 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på reglerad marknad, och om upphävande av direktiv 2003/71/EG (”Förordningen”). Prospekten kommer att hållas tillgängligt på Finansinspektionens hemsida (www.fi.se) och på Marginalen Banks hemsida (www.marginalen.se/om-marginalen/finansiell-information/).

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt Förordningen. Informationen lämnas för offentliggörande den 19 december 2019  kl. 13.00.

Ola Espelund, chefsjurist, +46 72 700 34 12, ola.espelund@marginalen.se

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ) ingår i ESCO Marginalens konsoliderade situation och står under Finansinspektionens tillsyn. Marginalen Bank, som är certifierade enligt ISO 9001:2015, erbjuder privatpersoner och företag enkla och tydliga banktjänster inom områdena låna, spara, kort och försäkring. Marginalen Banks sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.  I koncernen ingår även Marginalen Core, som erbjuder företag och myndigheter tjänster inom Juridik, Inkasso, Ekonomiadministration och HR. Marginalen Bank är i sin tur ett moderbolag i koncernen som bildades i samband med att dotterbolagen Sergel Finans AB, Sergel Finans Oy samt Sergel Finans AS förvärvades från Telia Company i juni 2017. Finansbolagen äger och förvärvar kreditportföljer i respektive land. Marginalen Bank har cirka 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Borås och Sundsvall. Ägare är moderbolaget Marginalen AB.