Marginalen Bank presenterar kvartalsrapport för det andra kvartalet 2023

Marginalen Bank Bankaktiebolag (publ.) har i dag publicerat kvartalsrapport för det andra kvartalet 2023. Rörelseresultatet uppgick till 3,4 mkr (-74,5 Kv1 2023). Räntenettot uppgick till 230,9 mkr (222,6).

- Affärsaktiviteten under kvartalet har varit god och vi har välkomnat 4 400 nya kunder, som tillsammans har lånat 1,3 miljarder kronor. Nyutlåningen ligger i nivå med plan samtidigt som våra befintliga kunder stannar kvar hos oss längre vilket bidrar till en stabilitet i den totala utlåningen, säger vd Ewa Glennow.

Sammanfattning andra kvartalet 2023 jämfört med första kvartalet 2023 i bankkoncernen

• Rörelseresultatet uppgick till 3,4 mkr (-74,5)
  • Räntenettot uppgick till 230,9 mkr (222,6)
  • Kreditförlustnivån uppgick till 1,7 % (2,1)
  • Inlåning från allmänheten uppgick till 20 930,7 mkr (20 622,2)
  • Solida likviditetsbuffertar
  • Kapitalbuffert i linje med regulatoriska krav
  • Effektiv balansräkning med utlåning/inlåningskvot om 94,6% (96,1)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Under kvartalet sålde Marginalen Bank aktierna i Sergel Finans AS till Sergel Finans AB.
  • Den kontracykliska bufferten i Sverige höjdes från 1 till 2% per 2023-06-22, vilket ökade det kombinerade buffertkravet.
  • Under kvartalet genomfördes interna försäljningar av egengenererade fordringsportföljer från Marginalen Bank till Sergel Finans AB, försäljningen genererade ingen resultateffekt.
  • NPL Backstop fordringar avyttrades under kvartalet, försäljningarna genererade en realisationseffekt
    om -5,6 mkr.
  • Till följd av ändrad lagstiftning har ESCO Marginalen AB, efter godkännande av Finansinspektionen 2023-05-17, utsetts till ansvarigt företag inom konsoliderad situation. Samlad redogörelse för kapital- och likviditetstäckning för konsoliderad situation kommer därmed inte längre att redovisas i Marginalen Banks rapporter.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter balansdagen.

Adnan Hadziosmanovic, Finanschef, +46 702 563 200 adnan.hadziosmanovic@marginalen.se

Haris Serhatlic, Kommunikationschef, +46 701 721 736, haris.serhatlic@marginalen.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Marginalen Bank Bankaktiebolag ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 21 augusti 2023 kl. 13:00

Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder några av marknadens bästa sparkonton, kort, försäkringar och olika typer av finansiering till människor och företag. Med ambition att skapa större marginaler i kundens vardag, är Marginalen Bank med och uppfyller mål och drömmar. Genom att skapa ekonomiskt försprång för människor och företag som söker en bank och en partner som inte bara tittar på siffror, utan lika mycket på idéer och framtid – är Marginalen Bank också med och bidrar till en bättre värld. Marginalen Bankkoncernen har 300 medarbetare fördelade på kontor i Stockholm, Skellefteå och Hudiksvall och ägs av moderbolaget Marginalen AB. Marginalen Bank Bankaktiebolag är certifierat enligt ISO 9001:2015 och står under Finansinspektionens tillsyn. Samtliga inlåningskonton omfattas av den statliga insättningsgarantin.